Mark Knopfler
Tracker

Mark Knopfler: Tracker

CD / Virgin.
Udgivelse D. 16.03.2015
Henrik Friis

Kedelig, eller detaljens mester – Mark Knopfler kommer også til at dele vandene med Tracker, hans første udspil i to et halvt år: De, der ønsker nye musikalske stier og tempo, kan lige så godt droppe yderligere interesse – mens de, der elsker Knopflers sans for det gennemførte udtryk, de små afgørende finesser og en musik præget af tålmod vil glædes. Også over hans sublime guitarspil og klangfarver, forstås.

Knopflers detalje-kunst er umulig at komme uden om: Det halv-selvbiografiske åbningsnummer er en fortsættelse af Knopflers kendte glæde for den keltiske musik – men her lagt oven på et spindelvæv af akustisk, jazzswingende rytmegruppe, som giver musikken et ganske andet flow. Eller tag den dyyybe smukke sax, der giver mørk, flot karakter til fortællingen om skæbnerne i "sorry" River Town. Inden Knopfler lukker op for den evigt smukke, varme spade.

Gennemført musik på et album, som skal lyttes til med hørebøffer eller i rolige omgivelser, og som ud over den længselsfulde folk-inspiration med whistle, fiddle, harmonika m.v. får smag af calypso, music hall og let rock undervejs. Og med tekster, der ud over tilbageblik og kærlighedssange er inspireret af den seneste turné med Bob Dylan – eller sangen Beryl, der er en kritik af, at forfatteren Beryl Bainbridge først opnåede hæder efter sin død. I øvrigt den sang, der tydeligst refererer til (tidlig) Dire Straits, men som fremstår som et af de mere lette og undværlige numre på albummet. For Knopfler hár vænnet os til den ro og dybde, han rendyrker i dag.