S!vas og Ukendt Kunstner: Train, Aarhus

S!vas og Ukendt Kunstner, Train, Aarhus

S!vas og Ukendt Kunstner: Train, Aarhus

Anmeldt af Mads Jensen | GAFFA

Scenen er sort som kul, bortset fra tre æbler, der lyser klarere, end Steve Jobs nogensinde havde forestillet sig fra computerne, der er placeret på scenen. På trods af mørket kan aftenens hovedpersoners ansigter anes på lærredet bagerst på scenen. Kometerne S!vas og duoen Ukendt Kunstner er for tredje aften i træk klar til at erobre et forventningsfuldt publikum – denne gang på Train i Aarhus.

Publikum er velforberedte, og flere er iført "tonede ruder", som i S!vas' terminologi er solbriller. Solbrillerne er akkompagneret af en bagvendt kasket og en fadøl i højre hånd. Pludselig lyser scenen op som et lyn fra en klar himmel, og Jens Ole Wowk Maccoy indtager scenen med sine to følgesvende. De placerer sig bag de tre Apple-computere, og koncerten er i gang. Hans Phillip ,der går under pseudonymet Ukendt Kunstner indtager scenen, og et lysshow, der henleder tankerne til nytårsaften springer i luften. "Hva' så, Aarhus, hvem vil feste med Ukendt Kunstner og Sivas?" råber Hans Phillip ud til det fremmødte århusianske publikum, og stemningen eskalerer til en tilstand, der kan måles på richterskalaen.

"28-46" fra albummet "Neonlys" blæser ud over højtalerne, og størstedelen af publikum kan teksten udenad og fungerer som Hans Phillips eget gospelkor. Train er fyldt til randen med gangsterrappere i svøb, og håndtegnene kastes i takt og utakt til Hans Phillips upåklagelige vokal. Tre unge piger iført kjoler, en treårig ville have problemer med at klemme sig i, ser uimponerede til, imens de ihærdigt forsøger at tvinge den sidste slat Strawberry Daquiri ned gennem halsrøret. Disse piger vender vi tilbage til.

Sangene fra "Neonlys" skaber koncertens fundament, og publikum rocker med til "Guld og Diamanter", uden at feststemningen når toppen. Dette ændrer sig dog drastisk, da publikum får snerten af, at nummeret "Fortæl Dem" langsomt, men sikkert bygges op. Festen eksploderer, og Hans Phillips sæt når det absolutte klimaks på berettermodellen. "Point of no return" er nået, og herefter ser Hans Phillip sig ikke tilbage. Sveden drypper fra rapperens pande, men han fortsætter med at springe som en gazelle rundt på scenen for at opildne publikum, hvilket lykkes til perfektion. Ukendt Kunstner runder af med "Fucking Nummer", og publikum er med ham hele vejen. Sveden drypper, og Hans Phillip rykker og bevæger sig ud backstage til et bifald, der får hårene til at rejse sig.

Så kommer S!vas

Efter få sekunders stilhed bevæger Reza, S!vas' producer, sig ind på scenen og overtager en af pladserne bag Apple-computerne. Publikum eksploderer i samme sekund, som S!vas træder ind på scenen. Iført hvid træningsjakke og "tonede ruder" indtager den iransk fødte rapper Train med netop sangen "Tonede ruder". Vokalen er ikke lige så stærk som Hans Phillips, og ordene forsvinder indimellem, men publikum synger ufortrødent med og kan som tidligere teksterne udenad.

S!vas påbegynder "Det Gode Liv", og den utydelige vokal er hurtigt glemt og erstattet af en euforisk stemning. Medbragte joints tændes blandt flere grupperinger i publikum, og røgen svæver til vejrs og kæmper sig vej ind i næseborene. Med "Mit Hold" får S!vas publikum op i det røde felt, og alle hopper i takt med armene hævet over hovedet. Temperaturen på Train tangerer det subtropiske, og en kondensdråbe fra loftet over mig kæmper forgæves med at klæbe sig fast.

Herefter indtager de to rappere scenen sammen. Det fælles sceneshow tager form som en "battle", hvor de skiftes til at performe et nummer fra deres respektive bagkatalog. S!vas lægger ud med "Kbhavana" og vinder for alvor publikums gunst. Hans Phillip tager til genmæle med "Guld og Diamanter", hvorefter S!vas sætter trumf på med "D.A.U.D.A", hvor både koncertens og S!vas' personlige klimaks nås.

De førnævnte unge og Strawberry Daquiri-slubrende-piger smider nu alle hæmninger og skejer ud som heavy metal-entusiaster i moshpitten til en Slipknot-koncert. Efter "D.A.U.D.A" smutter S!vas, Ukendt Kunstner og resten af crewet ud fra scenen, og lyset slukkes. Der spreder sig en stemning af, at der mangler et eller andet, og publikum klapper højt i takt for at få festkongerne tilbage på scenen.

Efter 30 sekunder med øredøvende larm og tilråb kommer de tilbage, og Hans Phillip råber "Har vi glemt et eller andet?" Folk råber "Stein Bagger, Stein Bagger, Stein Bagger", og musikken blæser ud over højtalerne. Rapperne på scenen går amok, publikum går amok, bartenderne synger med, og lysshowet når nye højder. Lyset slukker, festen slutter, S!vas og Ukendt Kunstner takker af, og folk valfarter mod frisk luft og nikotin.

To engagerede og nærværende rappere gav publikum en fremragende aften og fest. Sceneshowet havde en positivt smittende effekt, men vokalerne havde af og til problemer med at bryde igennem. Dette til trods var koncerten yderst vellykket.