Capital Letters
Wolverhampton

Capital Letters: Wolverhampton

Album / Sugar Shack Records
Udgivelse D. 23.03.2015
Henrik Bæk

Capital Letters fra Wolverhampton var et af Englands første reggaebands og blev dannet helt tilbage i 1971. Som anden generations-indvandrere fra Jamaica fandt de et fællesskab omkring reggaemusikken og bandet nød enorm popularitet og succes i slutningen af ​​halvfjerdserne og begyndelsen af ​​firserne.

I Storbritannien var de faste favoritter i de kendte John Peel Sessions på BBC Radio 1, hvor programvært John Peel engang sagde: 'You just couldn't credit something so beautiful coming out of Wolverhampton', og han havde så fuldstændig ret. Bandet opbyggede sig også en massiv fanskare udenfor England, heriblandt i Danmark, hvor de i 1983 gav to uforglemmelige koncerter.
Capital Letters nåede desværre kun at udsende to albums Headline News fra 1979 og Vinyard fra 1982 inden de blev opløst i midten af firserne.

Sidste år udsendte gruppen dog det glemte album Reality, der oprindeligt blev indspillet tilbage i 1985, men som dengang aldrig nåede at blive udgivet. I 2011 udsendte gruppen det stort set ukendte Planet Earth, og det er derfor glædeligt, at der nu atter er nyt fra gruppen fra Wolverhampton. Bemærkelsesværdigt nok er det præcis den samme tykke lyd og spændte vibe, der altid har kendetegnet gruppen og været synonym med Capital Letters. Albummet lægger ud med en suveræn trio af klassiske roots-hymner i numrene Jah Music, Wolf og Roots Music, der med deres tunge reggaerytmer og stærke harmonier er roots reggae, når det er allerbedst.

Wolf og False Natty advarer om dem, der bærer dreadlocks, men som ikke har Jah i deres hjerter, og som kun er ude på at tjene penge på musikken. Mix og produktion læner sig tæt op ad dubuniverset og adskiller sig væsentligt fra nutidige reggae-udgivelser, der ofte har en mere kommerciel vinkel. Capital Letters fremstår præcis ligeså autentiske som i starten af karrieren, og med optimistiske numre som Opportunity og Try Try Try indgyder de håb for alle, der synes at livet er hårdt. Pumping er en hyldest til reggaemusikken og deres mange fans og sætter enhver højttalers basenheder på hård prøve.

Men ikke alle numre er om Jah, reggae og politik, idet albummet også rummer en dybtfølt hyldest til bandets hjemby, Wolverhampton i de britiske Midlands. En perfekt pendant til Wolverhampton er nummeret Jamaica, der tegner et billede af de oplevelser, et barn gennemlever ved de store ændringer og det kulturchok, der fulgte ved immigrationen til England.

Capital Letters er et band, der stadig leverer roots reggae af allerfineste skuffe med stor modenhed, selvtillid og musikalitet i rillerne. For hver gennemlytning vokser oplevelsen og numrene kryber langsomt ind under huden, hvor de lagrer sig og kalder på at blive spillet igen og igen og igen og ...

Wolverhampton er udgivet af engelske Sugar Shack og fås både som digital download og cd samt i et begrænset oplag også på vinyl.