Various: Studio One Jump Up - the Birth Of A Sound: Jump-Up Jamaican RnB, Jazz and Early Ska

Various
Studio One Jump Up - the Birth Of A Sound: Jump-Up Jamaican RnB, Jazz and Early Ska

Album / Soul Jazz Records
Udgivelse D. 23.02.2015
Henrik Bæk

Soul Jazz Records byder på et historisk tilbageblik til dengang, da reggaemusikken ikke engang var slået igennem på Jamaica, og øens musik var kraftigt inspireret af de musikalske vibrationer fra USA. I starten af 1960erne var Jamaica optaget af de amerikanske big bands og producer Clement "Sir Coxsone" Dodd fra det legendariske Studio One Records lagde grundlaget for den senere så kendte reggae musik, som en pendant til soulmusikkens Motown Records. Kunstnere, der lancerede deres karriere gennem studiet omfatter en stort set udtømmende liste over den jamaicanske musikscene lige fra Bob Marley og The Wailers til Burning Spear, Alton Ellis, Ken Boothe, Freddie McGregor, Marcia Griffiths, Horace Andy og Dennis Brown for bare at nævne nogle få, der har trådt forbi studiet på Brentford Road i Kingston.

Studio One Jump Up - The Birth Of A Sound: Jump-Up Jamaican R&B, Jazz And Early Ska indeholder 20 numre fra dengang, da musikken endnu ikke var kendt som reggae og er - som titlen indikerer - et historisk tilbageblik på nogle af de første jump-up, boogie-woogie og shuffle optagelser foretaget i Jamaica i slutningen af 1950'erne. Optagelserne er primitive og præget af tidens big bands og en nærmest amerikanificeret lyd, langt fra den unikke sound fra Jamaica, der senere skulle revolutionere en hel verdens musikopfattelse.

Albummet må siges alene at have en historisk interesse, og det er nok de færreste reggaefans, der finder albummet interessant, medmindre man tilhører kategorien af vaskeægte reggaenørd med særlig interesse i det der lå forud for reggaerytmerne.