Action Bronson
Mr. Wonderful

Action Bronson: Mr. Wonderful

Album / Warner Music
Udgivelse D. 23.03.2015
Peter T. Aagaard

På blot en håndfuld år er Action Bronson gået fra undergrundshelt, der rappede, som om han sad ved højbordet, til at være hele hiphoppens køkkenchef. Før var det ham, der, med en vis ret, blev beskyldt for at rappe som Ghostface. Nu har den rødmossede, erotisk buttede albansk-amerikaner skabt sin egen stil, hvor han karismatisk storskryder: "Now these motherfuckers all wanna be chubby!"

Mr Wonderful er Bronsons første album på et stort selskab, og det er i sandhed storladent. Væk er laget af påtaget overskud fra de tidlige år. I stedet er det erstattet af en reel følelse af, Action Bronson sidder sikkert i førersædet allerede fra pladens åbning, den rockede, klaverboksede Brand New Car.

Selvom han er blevet en verdensstjerne, kommer referencerne i teksterne stadig fra de samme steder; rigeligt med rusmidler, fribrydning fra firserne og ikke mindst kulinariske kuriositeter. Der er flere lag i hans sammenligninger, men det stikker ikke så dybt. Hos Kendrick Lamar kan man føle, at budskabet fortaber sig, når man ikke kender kilderne. Hos Bronson virker de oftest vilkårlige og kan forklares med - "noget, han syntes kunne være sjovt at sige".

Musikalsk er vi også ude på overdrevet i en verden af psykedeliske passager og smukke ballader. Bronson bruger inspiration fra Billy Joel og Phil Collins på samme måde, som generationer før ham trak på James Brown og George Clinton. De gamle samarbejdspartnere Statik Selektah og The Alchemist leverer fine bidrag og den nye legekammerat, Mark Ronson, skinner på den underspillede kærlighedshymne Baby Blue.

Det er dog det forholdsvis ukendte team Party Supplies, der tager albummet helt op i skyerne. Deres sans for at gøre hiphop melodiøs, uden at det bliver corny, er imponerende. Det matcher perfekt Action Bronsons ufortrødne mission om at fremstå som en helvedes karl. Især da de overtager sidste halvdel af pladen, og bygger op til finalen, den syrede, outrerede, fantastiske Easy Rider, er det en regulær fornøjelse at opleve Mr Wonderful udfolde sig.

På rent overskud og livsglæde er albummet i verdensklasse. Den eneste rids i lakken er det tveæggede sværd, at Action Bronsons univers kan fortabe sig i et stort overflødighedshorn af referencer. Det er lækkert at lytte til, og det er sjovt at dykke ned i for en stund. Tilbage sidder følelsen af, at køkkenchefen har tilberedt et vidunderligt, men let fordøjeligt måltid. Så må eftertiden vise, om det er langtidsholdbart.