Jokeren: Posten, Odense

Jokeren, Posten, Odense

Jokeren: Posten, Odense

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

Der var godt med albuerum mellem den brogede skare af publikummer, og JonasForFanden havde knap forladt scenen, før lyset blev dæmpet og tændt igen til lyden af Tupacs "California Love". En lille tynd mand iklædt en Adidas-T-shirt, med de kendetegnende tre striber, tøvede med at træde ind på scenen og med fokuserede, nærmest nervøse øjne gav han sig i kast med at rappe ordene til "Havnen", et af Jokerens største hits.

Der var en imponerende ydmyghed over stodderen, der efterhånden har virkeligt mange års erfaring med hiphop, hits og håndtegn. Den første håndfuld af numre havde en charme over sig, som kom de fra en ung ihærdig rapper, der kæmper alt for hårdt for at få et gennembrud i et felt, hvor der ikke er plads til særlig mange. Der var i starten ikke mange smil på Jokerens læber, men der var gang i benene, og koncerten lod til at skulle løbes igang. Efter svingende arme til "Sig Ja", der til aftenens koncert blot havde et fjernt backup-spor med Joey Moe, kom der lidt mere kød på koncerten. Murro gjorde sin entré på scenen som aftenens første gæst og sang fortrinligt til en autoritær joker, der gav high fives som håndmadder på stribe under "Normalt".

Jesper Dahl, Joker J og Jokeren

For hver sang, idé eller stykke var der ting, der gav pote og ting der faldt hurtigt til jorden. For hver gang DJ Static og trommeslageren fik "Chefpikken" til at spille perfekt, var der en Joker, der for eksempel ville synge tarveligt hen over Lars H.U.G.-samplen fra Toppen af Poppen hittet "Jeg Vil Altid (Elske Dig For Evigt)". Så hvad lægger man vægt på? Det faktum at sange med ikke tilstedeværende gæster blev oversat enormt dårligt til en live-sammenhæng eller det fabelagtige gensyn med klassikere i spillet med enormt engagement.

Efter Jokeren havde spillet et nyt JonasForFanden-nummer, der vidst nok hedder "Badadadaday" med sin opvarmer på scenen, havde den trætte rapper brug for en lille pause og dermed tog DJ Static og trommeslager over med scratch over mere eller mindre kendte beats som "Deep Cover af Dr. Dre eller DJ Mustards "Rack City". Da de første toner til Laid Backs "White Horse" dernæst blæste ud af mixerpulten, så vidste man at klokken var 5 sekunder i Den Gale Pose. Ganske rigtigt fulgte et potpourri af de helt gamle festlige stodderdefinerende og genkendelige sange fra Jokerens begyndelse i rapmusikken.

Efter det nye album Dansker er Jokerens livesæt blevet en pose af ekstremt blandede bolsjer og med undtagelse af "Normalt" og "Du Sku' Bare Vide", så fungerede de nyere sange dårligst. "God Stil" og "Badadadaday" virkede for oppustede og uden for Jokerens felt, selvom sidstnævnte dog har givet anledning til et af de bedste vers Jokeren har lagt navn til siden "Kvinde Din". Sangene fra 2009-albummet Den Tørstige Digter blev til fodnoter, og tilbage med sangene fra Alpha Han og Gigolo Jesus samt pose-sættet var nærmest et budskab om en rapper, hvis storhedstid for længst havde været der

Det var uanset hvad et magisk øjeblik, da Posten i Odense for en stund blev fyldt med stive pikke og tilbageredt hår. "Spændt Op Til Lir" var en påmindelse om Jokerens brede appel og hans unægtelig plads som dansk raps bramfrie familiefar med en københavnsk drawl. Jokeren, som en rappende Stewart Stardust, har ingen fine fornemmelser og kan finde på hvad som helst, men han laver alligevel det samme til hver familiefest og vi holder af ham, for han siger, hvad vi andre tænker, og så er han altid frisk på lidt af hvert.

Opvarming: JonasForFanden ****

Med blafrende bøllehat og lange flagrende lemmer satte JonasForFanden bas på Posten og gang i publikum. Der var masser af fjol og fest i sange som singlen "Nar", og det var en glædelig overraskelse, at Specktors-medkumpanen Wanr var med som backup. Sangene, eller skal man sige de festlige indslag, flød nemt sammen i en pærevælling af bas og honningkrukken-dans, og der var ikke meget tilbage af lyrik eller præcision. Men det er på den anden side ikke stor poesi at rappe "jeg' ikke en narnarnarnarnarnar", så det er ikke meget, man går glip af, når teksten drukner i festen. JonasForFanden er som Sukkerlyn en rapper, der ikke er raffineret nok til en hel koncert, der kan lyde af andet end et langt basmaskineri. Specktors har sit eget univers, og det kunne JonasForFanden da også få, hvis der blev mere plads til de spidsfindige tekster, han tidligere har mestret.