Eggs Laid by Tigers: Radar, Aarhus

Eggs Laid by Tigers, Radar, Aarhus

Eggs Laid by Tigers: Radar, Aarhus

Arkivfoto

Den københavnske kvartet Eggs Laid By Tigers har helliget deres karriere til at sætte musik til digte af den store walisiske forfatter Dylan Thomas (1914-1953). Ham har de tonesat på deres to album "Under the Mile Off Moon" (2012) og "This Red-Eyed Earth" (2014), og det havde bragt dem frem til Radar, hvor et forholdsvis beskedent, men særdeles lydhørt, siddende publikum tog imod dem.

Eggs Laid By Tigers er en kvartet med besætningen el-guitar, el-bas, trommer/akustisk guitar og klaver/keyboard, altså en helt almindelig rocklineup, men musikalsk spændte de på Radar videre end mange andre. Tre af gruppens medlemmer – bassist Jonas Westergaard Krauter, guitarist Martin Ullits Dahl og trommeslager Peter Bruun – var nemlig leadvokalister på skift, med en overvægt af vokaler til de to førstnævnte, og de sang alle tre ofte i tætte vokalharmonier.

Trommeslager Peter Bruun havde som nævnt af og til en akustisk guitar fremme, ofte til fint fingerspil i sættets mere afdæmpede, folk-orienterede sange, der med vokalharmonierne gav associationer til 60'er-navne som Beach Boys, The Byrds og Crosby, Stills, Nash & Young (hvis vokalharmonier dog var mere avancerede).

Andre numre var mere up-tempo og rockede, men her bidrog tangentspiller Simon Toldam til et jazzet anstrøg med sine ret avancerede akkorder og improvisationsorienterede spil, og flere numre bød på skæve taktarter, overraskende breaks og lange, psykedeliske, episke og småstøjende forspil, mellemspil og outroer, for eksempel i "Sometimes the Sky's too Bright" der gav associationer til 70'ernes progressive rock. Flere sange rummede også brede passager fra et analogt keyboard, der ligeledes sendte tankerne tilbage til 70'ernes rock.

Egentlige omkvæd havde mange af sangene ikke grundet deres udgangspunkt i moderne lyrik, men alligevel havde Eggs Laid By Tigers indlagt så mange tilbagevendende musikalske figurer, at numrene i deres struktur kom til at minde lidt om den velkendte vers-omkvæd-vers-omkvæd-vers-omkvæd-formel, vi kender fra rocken, som sagt med introer, mellemspil og outroer rundt omkring.

Det var alt sammen flot, melodisk og velspillet og sunget med solide, om end ikke voldsomt personlige vokaler. Desværre var det til tider svært at høre de fremragende tekster, det hele tog udgangspunkt i, især i de mere rockorienterede sange, hvor instrumenterne tog meget af fokus fra stemmerne. Havde jeg stået bag mikserpulten, havde jeg skruet op for vokalerne her. Så var det langt bedre, når bandet sænkede lydniveauet på de mere folk-tonede sange.

Aftenens højdepunkt var balladen "Cabaret", hvor Martin Ullits Dahl sang intenst med en troværdig skrøbelighed i stemmen, udelukkende med akkompagnement fra Simon Toldam ved klaveret. Her kunne man heldigvis også tydeligt høre den dybt romantiske og poetiske tekst, og det samme gjaldt den også forholdsvis afdæmpede "Our Eunuch Dreams", igen med Martin Ullits Dahl på stærk vokal. Ligeledes relativt lavmælte "Do Not Go Gentle into that Good Night", et af Dylan Thomas' mest kendte digte, skrevet til faderen på dennes dødsleje og med åbningslinjerne "Do not go gentle into that good night / Old age should burn and rave at close of day / Rage, rage against the dying of the light", stod også klart frem.

Efter fem kvarter sagde Eggs Laid By Tigers tak for i aften, og publikum kvitterede med stående ovationer, og det gjorde de igen efter tre ekstranumre. Det forstod jeg godt – selvom der forsvandt et par poetiske guldkorn undervejs.