Esben Suurballe Christensen: Slået Omkuld af Oasis

Esben Suurballe Christensen
Slået Omkuld af Oasis

Bog / Turbine Forlaget
Udgivelse D. 10.04.2015
Kristian Bach Petersen

Da undertegnede for nogle uger siden, i forbindelse med Noels Gallaghers koncert i Store Vega, lavede en top 10 over hans bedste sange til GAFFA.dk, kom der pronto kritisk feedback. Langt de fleste sange var skudt helt forbi, og sådan en reaktion måtte jeg jo forvente, var beskeden. For "Oasis er religion," som en læser skrev i en kommentar.

Skrevet af en ægte fan

Sådan er det tydeligvis også (næsten) for Esben Suurballe Christensen, der har skrevet en handy og velproduceret bog om Oasis, hvor fokus er på 11 interviews med danskere, der brænder, eller brændte, for Oasis. De omkuldslåede fra titlen.

Med den præmis er det spøjst at arbejde sig igennem bogen og kapitel for kapitel opdage, at de fleste interviewpersoner faktisk bedre kan lide andre bands fra perioden. Suede, Pulp, Supergrass, Gene og ja, Manchester-guderne forbyde det, Blur.

Men det står faktisk også på bagsiden, at det faktisk også handler om britpop generelt, og bogen er udstyret med et fint lille leksikon om periodens bands og landemærker, der kort og faktuelt ridser op fra The Bluetones til The Verve. Ikke noget nyt, men velskrevet. Alle albums gennemgås ligeledes rimelig detaljeret. Her må det dog undre, hvorfor forfatteren har valgt at medtage anmeldelser fra engelske blade og aviser, når nu bogen har ret skarpt dansk fokus.

Derudover fokuserer bogen på 11 danskeres forhold til Oasis. De 11 er Simon Kvamm, Jens Unmack, Peter Sommer, Brian Holm, Tony Scott, Camilla Jane Lea, Tobias Kippenberger, Niels "Fez" Pedersen, Nikolaj Steen Møller, Michael Boier og Adam Duvå Hall.

Ligesom Big Fat Snake

Alle bliver interviewet af Esben Suurballe Christensen, der tydeligvis er god til at få folk til at tale. Der er interessante og personlige refleksioner om brødrene, snak om hvordan Liams facon har påvirket de danske musikere og ret meget om fodbold og tøj. Britpop-bølgens påvirkning er der over en kam, og tit med Oasis og "Definetely Maybe" som den første katalysator.

Der er for eksempel den fantastiske historie om, hvordan Jens Unmack og Love Shop, inspireret af Blur/Oasis-fejden, beslutter sig for at gå i clinch med danske bands, de ikke brød sig om, og derfor endte med at få onde øjne fra Big Fat Snakes' Peter Viskinde. Selv samme Big Fat Snake bliver også bragt på bane som sammenligningsgrundlag for Oasis, når de er værst, i en næsten uhørt sviner fra journalist Niels "Fez" Pedersen. Sjovt og ikke uden et gran af sandhed.

Ind imellem kører det dog lidt i de samme cirkler og gentager sig selv. Måske fordi det bare er den effekt, som Oasis havde på folk, eller måske fordi brødrene Gallagher bare ikke er så nuancerede. "Du får, hvad du ser," som Simon Kvamm siger det i bogen.

Én kom ind under huden

Heldigvis brydes rækken af teenage-coming of age-historier og mange anekdoter fra møder med Liam og Noel af den eneste kvinde i bogen. Radiovært Camilla Jane Lea fortæller i bogens bedste kapitel om, hvordan hun kom helt ind på livet af begge brødre. Til snak om mere end plader og pints. Hun giver et blik ind bag brødrenes facade og fortæller om, hvordan selv rockstjerner kan have brug for at snakke om skilsmisse, døden og kan blive imponerede over, at ens far, som Camilla Jane Leas, har spillet fodbold for Coventry FC.

Layoutmæssige svipsere

Bogen er i hardback, trykt på lækkert glittet papir og har et overordnet flot og stemningsfuldt layout. Der er lidt Banksy over de grafitti-fremhævede citater og britiske ikoner flettet ind mellem billeder af Liam og Noel. Det ser prof ud, og det er derfor ærgerligt, at der er et par halvstore smuttere spredt ud over de knap 300 sider. For det første bliver teksterne jævnligt brudt op, så et kapitel pludseligt og midt i en sætning knækkes over af et to-siders opslag med billede og præsentation af den person, der er fortæller i kapitlet. Det ødelægger flowet i teksten, og så ville det generelt have været rart at få præsenteret personen, inden interviewet starter.

For det andet er billedkvaliteten voldsomt svingende. Flotte pr-billeder ligger side om side med ting, der ser ud til at være skudt venstrehåndet med mobiltelefon. Nikolaj Steen Møller sidder drikkende af det, der ligner en lysestage, så dårligt er lyset, og både Peter Sommer og Jens Unmack ligner straffefanger holdende britpopalbums op foran sig i stedet for id-tavler. Det ser bare ikke godt ud og skærer i øjnene blandt det ellers labre layout.

Hvis man til slut vil spille djævelens advokat, og anmelder, kan man godt spørge, hvor relevant "Slået Omkuld af Oasis" er, ikke mindst her i 2015. Der er bred enighed blandt de 11 interviewede om, at Oasis peakede for 15+ år siden. Det er altså noget tid siden, de to Gallaghers sidst har slået nogen omkuld, ud over måske hinanden. Dog er bogen så solidt ladet med nostalgi, at den bestemt er et kig værd, ikke mindst for folk hvis musikalske dannelse lå midt i 90'erne.