Vinnie Who: Kulturmaskinen, Odense

Vinnie Who, Kulturmaskinen, Odense

Vinnie Who: Kulturmaskinen, Odense

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

Den androgyne danske disko-konge er blevet langhåret, og det lader til, at hans musik også er blevet en smule langhåret. Tungen er i hvert fald blevet længere. Sangeren med det folkelige navn Niels Bagge Hansen startede aftenen selvsikkert ud nede ved et keyboard uden for mange publikummers synsvinkel og med sangen "Rise". Kun for en stund eller to strakte forsangeren sig og lod tungen fylde eget ansigt som en lille dreng, der har spist den sidste småkage uden at få lov.

Det blev hurtigt tydeligt, at det nye, mere afdæmpede og singer-songwriter-orienterede album Harmony skulle være fredag aftens gennemgående tema, og ikke blot var sange fra albummet flittigt håndplukket til koncerten, vi blev også serveret et par opdaterede versioner af gamle kendinge. Både "Killer Bee" og "What You Got Is Mine" var på mærkelig vis blevet afdiskoficeret. Så havde man med andre ord regnet med en diskofest på Kulturmaskinen, så var man nok gået skuffet derfra. Denne koncert og formentlig hele turnéen lod til at være forbeholdt de allermest engagerede Vinnie Whovians.

Koncerten blev også opbrudt af nogle sangløse musikstykker. Det ene var et gentagende disko-groove, mens det andet nummer, "Swimming" var en såkaldt "slagsang for exotica". Førstnævnte blev hængende for længe i luften uden at indfinde sig hos publikum, mens exotica-slagsangen var akkompagneret af korsangerindens "ba-ba-bada", og det fik den uheldige effekt, at stykket lød som en god omgang elevator-muzak.

Oven på Waldo & Marshas opvarmning kom den liderligt tungerækkende og selvsikkert smilende disko-pop-singer/songwriter til at lyde ualmindeligt overpoleret, forudsigeligt og rent ud sagt kedeligt. Når de opkvikkende sange endelig indfandt sig, var det for sent at opbygge noget momentum for en ordentlig fredagskoncert. Et sikkert kort som "Remedy" led frygteligt under, at Kulturmaskinens lyd begyndte at boble over i små løse forbindelser. "Imagination" blev dog en flot progressiv sag med masser af nuancer og provokation. "Only Dreaming" sad også lige i skabet og lød som en anden simpel vej, Vinnie Who kunne være gået med musikken. Her var diskoen trådt tilbage uden at gøre udtrykket søvndyssende.

Da hovedpersonen erklærede koncertens afslutning, og der blev snak om ekstranummer, kunne man høre små råb om "disko!" rundt i krogene på Kulturmaskinen. Der var dem, der havde givet sig i kast med at danse til de nye diskosjælere og anden forfinet baggrundsmusik, og de ville naturligvis have noget, de for alvor kunne danse til. Men fest lod ikke til at stå på Niels Bagge Hansens skema for denne fredag aften.

Det var i sidste ende en modig beslutning at lægge så meget tiltro i et album, der ikke bare lyder anderledes, men forandrer hele projektet og kunstnerens tilgang til at spille musik. Det er måske timingen, der gør den helt store forskel. En musiker med adskillige hits til sit navn skal helst levere netop de hits i en genkendelig facon med den obligatoriske live-forstærkning. Til koncerten på Kulturmaskinen var der for meget ny Vinnie Who og alt for lidt af den gamle Vinnie Who.

Opvarmning: Waldo & Marsha ****

Der var for meget bøvl med at få lyden til at gøre det, de seks bandmedlemmer gerne ville. Bortset fra det var det en formidabel opvarmning stærkt krydret med sange fra den nye ep In it To Win it. De afslappede drenge kunne levere en post-ironisk magtdemonstration af musik, som var de et AutoTune-befængt boyband fra 50'erne. Det er nemt at forstå, hvorfor Vinnie Who kalder Waldo & Marsha for sit yndlingsband ,da begge projekter lægger sig lunt i at afsøge kitsch og den gode smag.

Herligheden var en fremragende opvarmning for Vinnie Whos musik, faktisk var hele den opvarmende koncert for god og for overskyggende i sin charme til den sikre Vinnie Who. På "Losing You Forever" og "You're The Woman I Desire" spillede bandet bare virkelig godt sammen, og de sukkersøde og fedtede sange fik virkelig lov at svulme og hæve sig.