Jamie XX
In Colour

Jamie XX: In Colour

Album / Young Turks
Udgivelse D. 01.06.2015
Simon Nathanael

Jamie Smiths lyd bevæger sig fortsat i samme univers som The xx-produktionerne med ulmende, drømmende temaer over enten karakteristiske britiske garage- og 2-step-trommer eller minimale, sløve housebeats. Den støvede SeeSaw med The xx-forsanger Romy Madley Croft lyder da også helt som forventet og kunne passe formfulendt ind i bandets gennembrudsplade fra 2009, hvis ikke det var for en mere latent, swingende beat-struktur i forgrunden. Netop dette mere dansable swing katapultede Smith ind på hitlisterne i kølvandet på de mørkere The xx-udgivelser, som i sin søbede, guitardrevne melankoli blev mere vinterhi end sommerlig. Tilbagetrukketheden og dens molakkorder er dog stadig en grundsubstans hos Smith, men der er en positiv fremdrift i hans hurtigere melodi-gentagelser og simple, men velafrundede, dybe bassekvenser på Hold Tight.

Alligevel er det sangene med vokal på, som lyser mest op her. Stranger in a Room – denne gang med The xx-vokalist og bassist Oliver Sim på sang – bliver et åndehul i Smiths programmeringsleg, hvor sangskrivningen er i kærkomment fokus. Det er generelt ikke så meget nyt under solen – på nær gospelomkvædet på Loud Places og det næsten vellykkede reggae-track I Know There's Gonna Be Good Times – men pladen emmer af en mere opløftende stemning uden at miste sit søvnige udgangspunkt. Her er det bare tidligt om morgenen i stedet for sent om aftenen. De mange samarbejder gør oplevelsen lidt fragmenteret, men her er uden tvivl en plade, som tåler rigtig mange gennemlytninger.