Vaudou Game: Global Cph, Nørre Alle 7, København

Vaudou Game, Global Cph, Nørre Alle 7, København

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Det er noget af en kliche, når man bruger ord som En Stjernes Fødsel. Specielt når man taler om en 43-årig mand, men vel at mærke en mand, der har får sine virkemidler så langt ud over scenekanten forplantende en følelse af dans og velvære, som er sjælden. Peter Solo er fra Togo. Han er ud af Ewe-folket. Det er for manges vedkommende animister, og Solo har hele sit liv været stærkt tilknyttet den trancereligion, som er udbredt i lande som Benin, Togo og Nigeria, og som en Fela Kuti også i høj grad trak på, da han skulle udvikle sin berømte afrobeat. Den tradition, som rigtigt mange steder er kendt som Voodoo.

Og Peter Solo har da også meget til fælles med store Fela Anikulapo Kuti. Ligesom det fænomenale og frem for alt dedikerede band fra den sydfranske by Lyon for alvor har formået at overskride alle grænser og indgå i den afrikanske kald-svar-dynamik, vel at mærke på Ewe, som i de intense sekvenser, hvor musikerne fattede de specielle koklokker og andre perkussionsinstrumenter og gik trancens suggestive vej. Men samtidig mestrede de til fulde den musik, som Peter Solo har skabt ud fra de traditionelle skalaer fra hjemlandet, iblandet populærmusik, der er som taget ud af de store orkestres gyldne periode i 1970'erne, hvor Benins berømte L'Orchestre Poly Rythmo De Cotonou regerede på guldkysten. Den musik, der også i høj grad er baggrunden for de trancechants, der nåede Brasilien, Haiti og Cuba med slavernes skibe.

Så det var en sjældent intens aften på Globals scene med den noget overdrevede natklubagtige belysning. Peter Solo var en karismatisk sanger, og ville være midtpunktet i rigtigt mange af løjerne med de rigtigt nærmest James Brown-agtige akkorder på Fender Mustang-guitaren. Men hvor også bassisten var en avanceret og medrivende drivkraft i et synkoperet rytmisk landskab, hvor særdeles komplicerede rytmer blev spillet legende let og suggestivt tilbød at tage dig med ind i den indre rejse. Det er stort at kunne formidle det.

Så en intens aften på Global. Må orkestret snart komme tilbage, og må rygtet til den aften have forplantet sig, så vi kan få den svedige og stoppede klub, som musikken fortjener.