Big Sleep

Strange Weather: Big Sleep

Album / Doktor Robot Musik
Udgivelse D. 18.04.2015
Henrik Bæk

Tyve år er der gået, siden Jesper Christiansen, bedre kendt som Strange Weather, udsendte sin første udgivelse på et mindre tysk label, til vi atter hører fra den talentfulde "master of electronica".

De sidste to år har Jesper Christiansen buret sig inde, og kun ved ganske særlige lejligheder er den fysiske og mentale isolation blevet brudt. God musik tager tid, og som god vin bliver bedre med årene, så kræver det ofte det samme med musikken. I hvert fald når der er tale om dybe personlige tanker og følelser, der skal omsættes til musik.

Resultatet er blevet til albummet Big Sleep, der i sin klang er uhyre minimalistisk, men som på samme tid rummer orkestrale ingredienser, der nærmest er et symfoniorkester værdigt. Inspirationen fra elektroniske kunstnere som Autechre, Aphex Twin ligger lige for, men også jazzklenodier som Miles Davis og Alice Coltrane skinner igennem på albummets i alt ti skæringer og de knap 65 minutters musik, der er lagt ned i rillerne.

Fra allerførste skæring, Home, fornemmer man, at man er trådt ind i Christiansens minimalistiske univers, der lyder både brusende og overvældende i sin klangbund.

At Christiansen til tider sikkert har følt sig alene under indspilningerne i sin lejlighed på Vesterbro, kan læses af titlerne Solitude Of Sea, Solitude Of Space, 1sOm, 2sOm og 3sOm, men også høres, hvor der på sidstnævnte med sit næsten 19 minutter lange outro-track tegnes et smukt musikalsk landskab spundet over følsomme melodier og de støjende beats, der river lytteren med.

Albummet er udgivet på vennen Lasse Bavngaards pladeselskab Doktor Robot Musik, hvor Jesper Christiansen tidligere har udgivet ep'en Intro EP og masteret af ingen mindre end Noel Summerville, som har mastereret alt fra de evigt selvfornyende Boards of Canada til elektroniske legender som Autechre. Der er tale om et både tidløst og stærkt album, der manifesterer sig i lytterens krop lang tid efter første gennemlytning.

Albummet kan købes hos din nærmeste vinylpusher og er ude på såvel 2x180g gatefold-vinyl og digitalt.