Förtress : Spot Festival, Scandinavian Congress Center, Aarhus

Förtress , Spot Festival, Scandinavian Congress Center, Aarhus

Anmeldt af Simon Nielsen | GAFFA

Aftensolen stod smukt ind på Scandinvian Congress Centers Minor Stage til lyden af Griegs "Morgenstemning". Til disse smukke og sofistikerede toner, båret igennem af det aarhusianske sollys, kan det være svært at forestille sig, hvilken galdespyttende oplevelse der skulle indtage scenen få sekunder derefter.

Midt i alt den forårslyse stemning dukkede en lille tæt mand op bag trommesættet. Iklædt lavtsidende, turkisfarvede boksershorts blev han efterfulgt af det resterende band, der tilsammen udgør heavy-bandet Förtress.

Det jublende publikum skålede ihærdigt med bandet i deres dåseøl og Förtress bevægede sig derefter hurtigt og overlegent ud i nummeret "Year Of The Witch" fra 2013-udgivelsen "Legends", der udover letpåklædte heavyhoveder bød på pickslides og en heavyattitude, som man ellers havde frygtet uddød sammen med Deep Purples storhedstid.

Lyden af vore fædres vilde ungdom

Publikum udviklede sig derefter talstærkt, og øllet flød i lige så høj grad som spyttet i SCC-foyeren, imens heavy-bandet spyttende bevægede sig igennem et sæt af velkendte såvel som spritnye sange. Den energiske bassist introducerede herefter den såkaldte gode gamle klassiker "Howl", som sendte publikum igennem et heavypræget lydhelvede, leveret af en dansende forsanger, der sensuelt svingede med skuldrene, imens guitaren blev revet rundt. Nummeret her stod som et sublimt udtryk for, hvor varieret et band, Förtress i virkeligheden er - med syretrippende guitarsoloer, og en glad bassist, der intenst gjorde sit bedste for at følge med på, hvad der udviklede sig til et samspil af høj kaliber – der er ingen tvivl om, at Förtress er et band, der spiller netop for at gøre det hele sjovt.

Niveauet af live-præstation fortsatte herefter på nummeret "Spirits", der med sin tunge og hurtigtkørende trommeintro inkorporerede genreblandinger af thrash, sludge og den gode gamle melodiske heavy-lyd fra vore fædres ungdom. De syretrippende guitarriffs fortsatte kraftigt sit korstog igennem publikums trommehinder, og da niveauet nåede sit højdepunkt, hoppede den tætte trommeslager ud midt på scenen og udbrød et "SKÅL!" til publikums entusiasme.