Blaue Blume: Spot Festival, Musikhuset Aarhus, Store Sal

Blaue Blume, Spot Festival, Musikhuset Aarhus, Store Sal

Anmeldt af Simon Nielsen | GAFFA

Fredag aftens afslutning på Spot Festivals måske mest koncertvenlige spillested, Musikhuset skulle afrundes i en grad, som kun de færreste orkestre skulle vise sig at kunne leve op til. Bookningen bestod af Blaue Blume, som sidste år havde deres debut på selvsamme festival, dog i år var niveauet hævet en ordentlig tand til både publikum og orkesters fornøjelse. Den tætfyldte sal var pakket til bristepunktet, og der stod ingen tvivl om, at Blaue Blume stod blandt dette års absolutte højdepunkter på Spot Festival.

Som lyset blev dæmpet, steg niveauet af støj, og shoegaze-fetichisten kunne læne sig godt tilfreds tilbage i sædet, mens det nydelige avantgarde-popband indtog Musikhusets store scene. Forsanger Jonas Smith placerede sig selvsikkert foran mikrofonen, rokkende, imens trommeslager Søren Jensen Buhl begav sig ud i en stortrommepræget intro til det for de fleste ukendte nummer "Candy", hvor Blaue Blumes alsidighed helt fra start kom til udtryk i form af Jonas Smith imponerende falsetvokal og guitarist Jonas Jensen Buhl pedalprægede guitarspil. De atmosfæriske spots lagde sig roligt bag orkestret og skabte blålige silhuetter trygt placeret midt på Musikhusets store scene.

Transcenderende ambient støj

Talentet, som Blaue Blume besidder kom til udtryk i en form og et niveau, som gik igen gennem hvert enkelt nummer, hvori opfattelsen af den almene popsang blev nyfortolket. Blaue Blume bragte med deres historiefortællinger og instrumentale dygtighed musikken op på et niveau, som den almene Spot Festival-gænger nok ikke lige havde set komme til udtryk hos et band, som i mere eller mindre grad havde sin koncertdebut for et år siden. Dette kom i høj grad til udtryk på nummeret "Sky", som bød på polyrytmer og støj badet i strobelys, der netop skabte den helhedsoplevelse, som Blaue Blume har vist sig at være som livenavn.

Sættet opbygges på en rolig og naturlig vis, vekslende mellem rolige kompositioner og det vilde og støjende, der nåede et punkt, som fik banket sig solidt fast i publikum erindring. Til trods for Jonas Smiths stærkt iscenesatte, dog stadigt underspillede vokal, der fungerer som et lige så vigtigt instrument som hvilket som helst andet i orkestret, blev der ikke ytret et ord fra de fire Kolding-drenge. Der blev spillet. Der blev bukket. Og publikum blev sunget ind i Blaue Blumes transcenderende univers.