Susanne Sundfør : Spot Festival, Scandinavian Congress Center, Aarhus

Susanne Sundfør , Spot Festival, Scandinavian Congress Center, Aarhus

Anmeldt af Nanna Jenner Jensen | GAFFA

Der er sket noget af et kvantespring, siden Susanne Sundfør udkom med sin debut i 2010. Dengang var det en sfærisk singer-songwriter, som tog Danmark med storm. Men siden Sundførs møde med Röyksopp gjorde sit indtog sidste år, er damens musik blevet electroficeret i en grad, som må kaldes et decideret genreskifte. Det er derfor med spændte forventninger, at publikum kan troppe op til Sundførs koncert på Spot denne aften. For hvad man kan egentlig forvente?

Desværre blev de færreste nok tilfredsstillet af aftenens koncert. Sundfør vælger nemlig en sætliste, som forsøger at gøre alle glade. Der bliver delt flittigt ud af både gamle numre fra debuten "The Brothel" og de nyeste numre fra den aktuelle plade "Ten Love Songs". Men har man hørt begge album, ved man også, hvor vidt forskellige de er. Og det betyder at koncerten begynder at stikke i vidt forskellige retninger. For skal vi holde fest nu? Eller skal vi være dybfølte og seriøse? Denne aften ender resultatet med at blive Sundførs akilleshæl. Because you can't please everybody. Even if you try.

Når det så er sagt, står der stadig en fantastisk og forførende ting tilbage i centrum; Susanne Sundførs stemme. Jeg ved ikke, hvad de putter i kildevandet i de norske fjelde, men resultatet er en sfærisk, fortryllende og magisk klang, som flyder støt ud af Sundførs strube. Der er absolut heller ingen tvivl om, at damen har en stærk æstetisk sans. Som publikum er vi måske i virkeligheden mere vidne til en teatralsk performance, end en egentlig koncert? Som eksempelvis, da Susanne sætter sig ned på scenen og synger, hendes mørkklædte band forlader scenen som lydløse spøgelser, og lyskeglerne danner en sekskantet stjerne, der bader scenen i lys. Uden nogen er i fokus. Det er anonymt. Det er specielt. Men det også utroligt gennemført.

Derudover er det en fornøjelse at høre et band og en sangerinde, som tager sine korarrangementer dybt alvorligt. Glem den allestedsnærværende vocoder. Her sår to kvinder bag hver sin synth og bakker Sundførs vokal op med perfekt-pitchede vokaler.

Det var Susanne Sundførs fem års jubilæum på Spot. Og det er med ganske god grund, for på mange måder er hun den skandinaviske dronning inden for sit felt. Det var bare ærgerligt, at hun i år ikke stod lige så skarpt, som hun plejer.