Soleima: Spot Festival, Musikhuset Aarhus, Caféscenen

Soleima, Spot Festival, Musikhuset Aarhus, Caféscenen

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

Den tidligere forsangerinde i hiphop-gruppen Flødeklinikken har været ude på de vilde våger og samarbejdet med nogle talentfulde typer. Meget passende skulle internet-premieren på Soleimas blogvenlige første sang "My Boi" opfølges af en debutkoncert på årets Spot Festival. Det var bare en skam, at det skulle være på Musikhusets café-scene.

Der var mange, der havde bidt på krogen efter at have hørt de første toner fra Sarah Mariegaards soloprojekt Soleima, og publikum stimlede rundt om caféborde og op og ned ad trapper for at få ordentligt udsyn til den smilende blondine, der var klædt i frakke og hat. Man kunne forestille sig, at caféscenen gav anledning til en nedbarberet og afslappet koncert, men det var ingenlunde tilfældet. Både frontkvinde og band spillede caféen op at stå med fin nymoderne soul og r&b tilsat lidt overdramatiske soli.

Der er kommet alle mulige gode sange ud af Sarah Mariegaards forvandling til Soleima i selskab med folk, der har noget at gøre med Suede, Hot Chip og Feist. Det hjælper også lidt at have nogle gæve gutter med som band, der ud over fin guitar talte en ferm mandlig backup-sanger, der blev godt præsenteret under koncertens første sang. Så var der selvfølgelig også den eneste genkendelige, nemlig "My Boi", der blev perfekt leveret midt i sættet til et medsyngende og medgyngende publikum. Der er en masse, der nok skal få lov til at sige: "Jeg var til koncert med Soleima, før hun spillede på de store scener".

Der var god variation på sangene, og der var hjerte i tekster som "I know your body like nobody else". Vokalen var sublim i sin nasale og skrøbelige facon og gjorde den store forskel for en produktion, der efter MØ ellers kan virke en kende for genkendelig. Hos Soleima var musikken mere voksen, mere organisk og sjælet, men også mindre ophidsende end de nøgterne beats og samples fra No Mythologies To Follow.

Der var mere end et par paralleller mellem Soleimas første koncert på spot og MØs umiddelbare solodebut på Spot i 2012 midt i gården på Godsbanen. Begge leverede de stærke førstehåndsindtryk på trods af omstændighederne. MØ har sidenhen arbejdet på at gøre sit udtryk væsentlig mere spiseligt og bredt. Man kan krydse sine fingre for, at Soleima tager den omvendte vej og tilføjer lidt yderligere kant og lidt festlig aggression på sine kommende numre. Indtil videre lyder Soleimas musik lovende og skal nok blive populært rundt omkring. Får man muligheden for at opleve hende live, så skal man gribe den mulighed, hvis altså spillestedet er rimeligt.