The Courettes: Spot Festival, Musikhus Aarhus, Kammermusiksalen

The Courettes, Spot Festival, Musikhus Aarhus, Kammermusiksalen

The Courettes: Spot Festival, Musikhus Aarhus, Kammermusiksalen

Anmeldt af Christian Voldborg Andersen | GAFFA

Det brasiliansk-danske band The Courettes, som har base i Aalborg, spillede fredag aften en uhøjtidelig, umiddelbar og larmende rock'n'roll-koncert i Kammermusiksalen. Duoen, der består af brasilianske Flavia Couri på vokal og elektrisk guitar og danske Martin Couri på trommer og percussion, spillede nedbarberet og heftig garagepunk. Stilen var så splitternøgen, at parret nærmest fik tomandsorkesteret The Black Keys — i sin nuværende form — til at lyde som et poleret, radiovenligt og kalkuleret poprockband. The Courettes spillede rå, minimalistisk og energisk rock'n'roll, der vækkede nostalgiske minder om 1960'ernes garagerockede protopunkbands som blandt andre britiske The Kinks og amerikanske The Shadows of Knight og The Sonics såvel som 2000'ernes ubestridte garagerock-ambassadører, The White Stripes.

Koncertens sætliste bestod udelukkende af korte og primitive kompositioner, hvor alt fedt var skåret fra. Flavias tøsepigede rockvokal gav de muskuløse rock'n'roll-numre karakter og nerve. Nummeret "I've Been Walking", der lød skræddersyet til en amerikansk reklamefilm, opsummerede på glimrende vis, hvilken musikalsk kost, som skulle på tallerkenen ved aftenens koncert: Flænsende og forvrængede guitarriffs, kåde pigeskrig og aggressivt trommespil. Under den skramlende og beskidte garageoverflade kunne man endog høre, at The Courettes havde helt styr på anatomien af et godt popnummer. Bandets sans for fængende melodier og stærke hooks legitimerede den forholdsvis ensformige bandlyd fra sang til sang. Samtlige af koncertens numre blev leveret med en mærkbar energi, som tydeligvis smittede af på det dansende publikum. Bandets publikum var repræsenteret af en bred skare af mennesker: Unge såvel som gamle rock'n'roll-entusiaster labbede hele menuen i sig med stor vellyst.

Man kunne stadig sætte spørgsmålstegn ved, om The Courettes manglede en anelse adspredelse og variation. Den musikalske palet var bestemt ikke nuanceret eller særlig original for den sags skyld. Alligevel var det den måde, hvorpå bandet solgte deres velkendte vare foran et livepublikum, der gjorde dem bemærkelsesværdige. Bandet kompenserede for deres snævre musikalske horisont med en veloplagt vildskab, smittende energi og uhøjtidelige jokes.

Det kan godt være, at The Courettes' musik efterhånden er hørt mange gange før, men bandet har en forfriskende liveenergi og excentrisk underholdningsværdi, der straks positionerer dem som et af de mest lovende nyere danske liveorkestre.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA