The Boy That Got Away: Spot Festival, Radar, Aarhus

The Boy That Got Away, Spot Festival, Radar, Aarhus

Anmeldt af Kristian Pedersen | GAFFA

Er du på jagt efter en original eller revolutionerende musikalsk lytteoplevelse, er The Boy That Got Away på ingen måde det rigtige valg. Lån og inspiration fra 90'ernes grunge og i særdeleshed danske Dizzy Mizz Lizzy er så tyk, at det næsten er for meget. Når det er skrevet, så spiller det unge danske trekløver deres uforfalskede rock så solidt, at deres korte koncert på intime Radar bliver en lytteværdig og herlig intens omgang.

Lydmændene på Godsbanen har skruet højt op til lørdagens første koncert, og både guitar og bas slår stærkt igennem i de seks numre, der alle er domineret af tunge kompromisløse riffs som på bandets debutalbum fra efteråret.

Frontmand Tim Alvin Boström skifter ivrigt mellem sine guitarer og bruger også de korte pauser mellem hvert nummer som kæk indpisker med selvtillid i overskud. Selvom The Boy That Got Away spiller deres første koncert på Spot, har de spillet sammen i snart en håndfuld år, og det fremstår og lyder som et meget modent band, der fyrer den af foran den fyldte sal. Tjansen på Spot kommer da også i forlængelse af en uge med udsolgte koncerter foran tusindvis af mennesker som support for… Dizzy Mizz Lizzy!

Efter en bombastisk start med hitpotentielle "The Politics", kommer højdepunktet med den stille "In Memory", der løber direkte over i tunge riff på "Revolution", hvor Tim Alvin Boströms dybe vokal efterlader både ekko fra højtaleren og kvindeskrig fra salen og nok endda vil slå Tim Christensen i det direkte kapløb. Den lange melodiske afslutning, "Follow Your Dreams", der åbner debutalbummet, levner for første gang for alvor plads til en lang instrumental passage båret af buldrende trommer.

Og på den måde slutter The Boy That Got Away et tight sæt til stor fornøjelse for det publikum, der fortsat fornøjes af lyden af rock, som den var for (mindst) 20 år siden. Drengene spiller den glimrende og pletfri, og attituden og gennemslagskraften holder også i 2015.