Rangleklods : Spot Festival, Scandinavian Congress Center, Aarhus

Rangleklods , Spot Festival, Scandinavian Congress Center, Aarhus

Anmeldt af Nicoline Steen Andersen | GAFFA

Elektropopduen Rangleklods, med de borgerlige navne Esben Andersen og Pernille Smith-Sivertsen, er kendt for deres omfangsrige turnéer i såvel Danmark som resten af Europa. Imidlertid har de to medlemmer, med aarhusianske Esben i front, for tredje gang fået presset hjemstavnens Spot Festival ind i det tætpakkede turnéprogram.

Scenen er sat, lang tid før Rangleklods overhovedet entrerer: indhyllet i blåt lys står både synths, drumpads og bækkener klar på scenen. Bag det musikalske set-up figurerer nogle forvoksede vinduesskodder, der genspejler skæret fra det kolde lys og understreger det mærkværdige sceneformat, man ser til elektroniske koncerter.

Det er tredje gang, at Rangleklods spiller på Spot Festival, og det afspejles tydeligt i publikumsfremmødet, der er temmelig imponerende den store sal taget i betragtning. Den talstærke flok bemærkes dog ikke videre, da duoen ankommer og lægger ud med et af deres nye numre, "Happy In the Gutter". Et poppet islæt med en elektronisk underskov af bongotrommer, der først synes en smule trivielt, men som reddes hen mod slutningen, hvor man kommer helt ind i krattet: det kølige lys skifter til rød, og hårdt pumpende lyde sammensat med Pernille Smith-Sivertsens blæseinstrument afløser trommerne.

De næste numre på aftenens program bidrager ikke med meget variation til skovvandringen, foruden de stier, hvor man støder på Smith-Sivertsens lyse falset – heriblandt afstikkeren "Tricks". En lysning nås dog med det ældre og dynamiske nummer "Young and Dumb", der vækker genkendelsesglæde hos de tilhørende, og hvis lydbillede giver tydelige associationer til det senere Trentemøller.

Klubstemningen, som Rangleklods og deres musik forsøger at skabe anes faktisk først ved koncertens sidste indslag "Straitjacket", der ligeledes er titelnummeret på duoens kommende album. Måske er det de nu lidt senere aftentimer, der spiller ind, eller måske skulle Rangleklods' musikalske bevoksning have lov til at gro, inden publikum indvilliger i at gå dybere ind i skoven. En ting er imidlertid sikkert: nummerets komplicerede og eksperimenterende lydbillede prøver på falderebet at få de tilhørende til at deltage i festen – og nogle takker da også ja.

I en kombination af, at koncerten uden tvivl lå på det forkerte tidspunkt, hvilket Rangleklods ikke selv kan tilskrives skylden for, og at duoen, trods deres dygtige og fortrinlige musik, ikke kom ud over scenekanten til det halvsløve publikum, munder koncertoplevelsen beklageligvis ud i et middelmådigt resultat. Rangleklods gjorde, hvad de kunne inden for de opstillede rammer, der desværre vanskeliggjorde det at imødekomme deres egen form og agenda.

Rangleklods spiller på utallige festivaler denne sommer, heriblandt NorthSide og Musik I Lejet, og du kan finde billetter via GAFFA Live.