Kwamie Liv: Spot Festival, VoxHall, Aarhus

Kwamie Liv, Spot Festival, VoxHall, Aarhus

Anmeldt af Helene Refsgaard | GAFFA

Den dansk/zambiske sangerinde Kwamie Liv smyger sig ind på scenen med et kort genert vink til publikum. Et medrivende beat igangsætter aftenens første nummer, Follow You, der helt eksemplarisk demonstrerer, hvorfor Kwamie Liv er blevet sammenlignet med store navne som Lana Del Rey og M.I.A. Hendes vokal lægger sig dovent tilbage på beatet, der er tungere og mere energisk end på den indspillede version af nummeret. Der bliver uden besvær vekslet mellem denne Lana Del Rey'ske vokal og en mere electropoppet lyd à la Maria Timm for ikke at nævne den M.I.A.'ske rap, der virker både naturlig og giver sangen et pift. Aftenen starter godt.

Og niveauet holder hele aftenen igennem. Med kælen stemme, legende electronica og melodier, der fænger uden at blive flade ørehængere, bliver publikum hurtigt forført af den forholdsvis ukendte sangerinde. Kwamie Livs musikalske talent er åbenlys. Med en upåklagelig timing glider hun ubesværet frem og tilbage mellem tonearter og leverer fraseringer, der virker pirrende uden at blive overgjort. Alligevel er der en tilpas sårbarhed i vokalen, der er mystisk dragende. Kwamie Liv har noget på spil på scenen. Og det er interessant.

Fra electronica til singer-songwriter

Sårbarheden bliver særligt synlig, da Kwamie Liv smider Baby Duka (producer og keys) og Nikolaj Montin (trommer) af scenen og hiver en akustisk guitar frem på sangerindens hidtil største hit 5 Am. Et modigt valg, der alligevel giver ufattelig god mening, for selvom Kwamie Liv pludselig springer over i singer-songwriter-mode, tilføjer det blot endnu en dimension til sangerindens talent. Indhyllet i røg står hun musikalsk nøgen på scenen kun klædt på af en smuk og dragende vokal. "The city is a jungle, better learn to fight," synger den mørklødede skønhed. VoxHall er netop lidt af en jungle at trænge igennem her efter klokken 22, hvor publikum ikke kan finde ud af at dæmpe sig under det intime nummer. Men de af os, der lader os rive med, får en betagende oplevelse med på vejen.

De sidste to numre byder på et temposkifte, der bedre matcher festhumøret hos Spot-publikummet denne lørdag aften. I det afsluttende nummer, Coming Thru, er kontakten med publikum fuldbyrdet. "Put your hands up," synger Kwamie Liv, og publikum følger prompte ordrer. Hele seancen slutter med en fest på gulvet, hvor der bliver danset uhæmmet.

Hæmmet sceneoptræden

En fuldstændig gennemført musikalsk præstation står tilbage denne aften, hvor der var skruet op for beatet og ned for autotuneren, som ellers er flittigt benyttet på de indspillede versioner. Og heldigvis for det, for Kwamie Livs vokal overbeviser allerede i sin rene stand og behøver ikke elektroniske virkemidler for at blive interessant.

Den eneste anke er sangerindens sceneoptræden, som bar præg af nervøsitet og tilbageholdenhed. Hvor musikken stod som en stærk støtte, var Kwamie Liv – om end selvsikker – hæmmet og gav aldrig rigtig los. Men hun havde alligevel en naturlighed i sine bevægelser og et nærvær, som garanteret udvikler sig med erfaringen. For Kwamie Liv er måske nok uprøvet, men hun har internationalt potentiale og formåede at gøre i hvert fald denne anmelder høj på musikken.