x
Spot Festival 2015 og The Wands: Spot Festival, Atlas, Aarhus

Spot Festival 2015 og The Wands, Spot Festival, Atlas, Aarhus

Spot Festival 2015 og The Wands: Spot Festival, Atlas, Aarhus

Anmeldt af Christian Voldborg Andersen | GAFFA

Den danske syrerockgruppe The Wands spillede lørdag aften en glimrende koncert på Atlas, hvor publikum blev præsenteret for en god håndfuld sange fra deres fine debutalbum "The Dawn". Bandet lignede Danmarks bedste nye bud på et tilbageskuende og retrofikseret psykedelisk orkester, der kunne bære faklen videre fra 1960'ernes narkorock og formidle genrens musikalske vanvid, svimmelhed og farverigdom for en ny generation.

Koncerten blev indledt med albumåbningsnummeret "Sound Of The Machine", der øjeblikkeligt etablerede koncertens nostalgiske ramme: Nummerets forvrængede og groovy guitarriff levendegjorde albummets stenede energi og kortlagde den musikalske palet, som prægede resten af sætlistens opbygning af anakronistisk syrerock.

De mange åbenlyse musikalske referencer stod nærmest i kø, men det var især det tidlige Pink Floyd anno "The Piper At The Gates Of Dawn" med den narkotikapåvirkede syrerockmaestro Syd Barrett i spidsen, som var en stor inspirationskilde. Bandets næste nummer "She's Electric" bød på masser af groovy og fuzzy guitarefterklang og Richard Wright-inspireret keyboardspil, der byggede mure af sonisk bevidsthedsudvidelse. På trods af de mærkbare og tydelige referencer til sen-60'ernes psykedeliske sangskrivning og instrumentering gav nummeret desuden associationer til moderne psykedeliske rockbands som blandt andre The Brian Jonestown Massacre og Black Rebel Motorcycle Club. The Wands gav publikum en ekspressiv og syret oplevelse med deres eksplosive guitarfeedback og knudrede instrumentalsoloer.

På nummeret "War" sang The Wands, hvad der kunne have været deres motto for koncerten på Spot Festival: "Let your freak flag fly / We're in open war". Det interessante ved The Wands' velskrevne kompositioner og kompetente livepræstation var den intentionelle virkning af, at musikken kunne falde sammen og sammensmelte. Denne forfriskende og frygtløse tilgang gjorde, at man aldrig på noget tidspunkt kedede sig under koncerten.

Retrostiløvelsen "Hello I Know The Blow You Grow Is Magic" førte publikum tilbage til San Francisco i sen-60'erne og demonstrede, at The Wands har et forbløffende og nørdet greb om genrens psykedeliske landskaber og virkemidler. Ud fra et musikhistorisk perspektiv tilføjede The Wands' koncert ikke meget nyt til kapitlet om syrerockens udvikling, men The Wands positionerede sig ikke desto mindre som Danmarks nye fakkelbærere af stenet syrerock fra dengang, hvor bedstefar var en skæv og langhåret hippie.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA