Vampire Blow : Spot Festival, SCC Minor, Aarhus

Vampire Blow , Spot Festival, SCC Minor, Aarhus

Anmeldt af Christian Voldborg Andersen | GAFFA

Det danske garagepunkrockband spillede en humoristisk og fandenivoldsk rock'n'roll-koncert i Scandinavian Congress Center Minor, hvilket viste sig at være en tilfredsstillende afslutning på deres prominente tilstedeværelse på Spot Festival 2015. Koncerten blev domineret af umiddelbar, energisk og agressiv rock'n'roll-musik med elementer af poppede hooks. Man kunne i hvert fald nikke genkendende til bandets egen beskrivelse af deres musikalske identitet: "en blanding af garagerock, neon-palmer og en drink, som du ikke kan huske navnet på, men som du fik ondt i hovedet af." Vampire Blow levede op til deres egen hype og leverede en eksotisk og festlig rock'n'roll-koncert.

Koncertens første nummer "Let's Go Out" kickstartede galskaben med sprøde guitarer og punkede vokaler. Man blev hurtigt klar over, at Vampire Blow ikke var særlig selvhøjtidelige eller alvorlige: De var var mest af alt kommet for at give den gas og lave larm. Den uformelle musikalske stil blev underbygget af Vampire Blows humoristiske indspark mellem numrene, hvor bandet jokede med publikum og inviterede to musikere op på scenen for at lege med på henholdsvis bongotrommer og saxofon.

Det powerpoppede nummer "I Really Think You'll Let Me Go" gav associationer til Pete Townshends hvirvlende guitarspil i det tidlige The Who og Ramones' sukkersøde punkrocksensibilitet. Nummeret blandede på formidabel vis træfsikre guitarakkorder, utrættelige vokalharmonier og iørefaldende omkvæd. Der var ingen undskyldning for ikke at være godt underholdt af drengenes selvsikre opvisning.

Nummeret "Gimme Some", der har roteret flittigt på P6 Beat, baskede op for endnu en omgang knivskarpe guitarriffs og friske hooks, og bandet skruede endnu mere op for det eksplosive guitarspil på sangen "Sundown". Koncertens sidste nummer "He's Alright" blandede bandets punkæstetik med heavy metal-agtig guitarspil, hvilket udløste headbanging hos det feststemte publikum. Vampire Blows koncert kulminerede, da bandets guitarist Morten Søgaard kastede sig ud over publikum og crowdsurfede mit i en virtuos guitarsolo.

Vampire Blow var underholdende, pompøs og ekstravagant garagepunkrock, som gav publikum en underholdende musikalsk finale på lørdagens Spot Festival. Blodsugerne fik publikums blod til at koge af begejstring.