Wangel : Spot Festival, Musikhuset Aarhus, Filuren

Wangel , Spot Festival, Musikhuset Aarhus, Filuren

Anmeldt af Nicoline Steen Andersen | GAFFA

Historien om danske Wangels opståen er ikke en gængs af slagsen. Det hele skete nemlig med omvendt fortegn: berømmelsen kom før musikken, og udlandssuccesen kom før det danske kendskab. Dette særlige hændelsesforløb udartede sig, da Wangel via deres Soundcloud-profil og den danske ambassade i Sydkorea blev opdaget af festivalen "Incheon Pentaport Rock Festival".

Festivalen, der med 85.000 besøgende er den største i Sydkorea, insisterede på at booke Wangel til festivalen - om end gruppen gjorde det klart, at de hverken havde udgivet musik eller spillet live. Men for skrigende pigehvin og tusindvis af tilhørere gennemførte danske Wangel i efteråret det asiatiske eventyr og er nu hjemme igen for at forsøge at bryde igennem den danske lydmur med den nyudgivne ep "Eternal History".

Konstellationen Wangel rummer, ud over Peter Wangel som bannerfører, sanger og komponist, producer og herre over synths og keys Kasper Ejlerskov Leonhardt, samt Ask Bock på drumpads, bækkener og akustiske trommer.

Elektropop med adspredelse

Som én blandt formodentlig ganske få i lokalet er det ikke første gang, at undertegnede lægger ører til Wangel live. Debuterende er jeg imidlertid i at kende sangene i koncertsammenhæng, så det er alligevel en neo-oplevelse, da Peter Wangel og hans to medsammensvorne beskedent træder ind på Musikhusets scene "Filuren", der mere minder om et tv-studie end en koncertsal.

Allerede med intronummeret afspejles Wangels gennemgående linje af emotionel elektropop. En efterhånden særdeles voksende genre i musiklandskabet, men immervæk ikke mindre interessant af den grund - blot en skærpet konkurrence og et støt stigende krav til kvalitet og variation. Wangels bud på adspredelse fra genren opleves blandt andet gennem koncertens to næste indslag "Alive" og "Sun", der skaber associationer til alt fra datidens store diskonavne og nutidige bands som When Saints Go Machine - alt sammen tilsat lidt toner fra gruppens Asien-oplevelse.

Aftenens fjerde og yderst dansable nummer er "Eternal History", titelnummeret fra debut-ep'en. Sangen kobler sig på førnævnte beskrivelse og cementerer for alvor, hvad det er Wangel kan og gør til næsten perfektion. De placerer sig i et krydsfelt mellem det emotionelle og komplicerede indre og det mere tilgængelige og fornøjelige ydre. En kombination, der med tilføjelse af lidt AutoTune rammer lige ned i tiden og ligeledes glimrende pådenne aften.

"Grace" og et cover af Jeff Buckleys "Everybody Here Wants You" er aftenens to næste indslag, der på beklageligvis kommer til at fungere som nogle skridt ned ad den ellers opadgående kurve, som koncerten hidtil har formået at opretholde. Førstnævnte primært på grund af, at det nedsatte tempo uundgåeligt punkterer lidt af den gode stemning fra forrige nummer, og covernummeret, da der desværre optræder en del falske toner, når Peter Wangel bevæger sig i det mere regulære stemmeleje, hvor han hverken er baryton eller i lys falset – som han ellers gør til UG.

Heldigvis tager trioen til genmæle med nummeret "Seoul", der nyligt har været P3's Uundgåelige og derfor tydeligt genkendes af publikum. Den kirkelignende intro og forvrængede vokal er dragende og runger som kald til religiøs messe ud i det tætpakkede lokale. Sangen har indlysende kurs mod himmeske højder og når dem tilnærmelsesvis også ved klimakset i nummeret, der fremfører strofen "Carry on". Og fortsætte, ja, det skal Wangel uden tvivl.

Fuldtræffer på sigt

Med den modtagelse, Wangel fik i efteråret under de varmere himmelstrøg og ligeledes den, de nu har modtaget herhjemme, var buen på forhånd spændt så højt, at jeg må indrømme, at jeg frygtede, at det ville blive svært for Wangel at ramme. Men med deres særdeles gennemarbejdede produktioner sigtede trioen, uden nervøse rystelser på hænderne, og ramte tæt på de inderste cirkler af skydeskiven. Med lidt flere numre og liveoptrædener i bagagen er jeg ikke i tvivl om, at Wangel med tiden laver en fuldtræffer.

Wangel skal også spille på årets Roskilde Festival og den bornholmske Wonderfestiwall, og du kan finde billetter via GAFFA Live.