You Work For Me Now: HeadQuarters, Aarhus

You Work For Me Now, HeadQuarters, Aarhus

Anmeldt af Christian Voldborg Andersen | GAFFA

Det aarhusianske indierockband You Work For Me Now slog for alvor sit navn fast lørdag aften, da bandet spillede en blændende koncert på spillestedet HeadQuarters. Kvartetten lagde ud med den elegante indiepopsang "Pioneer", der blev båret af guitarist og sangskriver Mathias Bonde Korsgaards subtile og melodiske guitarspil. Koncertens andet nummer "Don't Get Me Wrong" befandt sig i samme musikalske boldgade: Følsomme falsetvokaler, intim storladenhed og luftigt guitarspil, der understøttede den eftertænksomme stemning. Nummerets blomstrende omkvæd og de dertilhørende vokalharmonier demonstrerede en kompetent begavelse for effektive og velklingende hooks, der lød skræddersyede til radiorotation.

You Work For Me Nows ejendommelige musikalske identitet gav associationer til forskellige elementer af Jeff Buckley, José González og Arcade Fire. Fælles for samtlige af de kompositioner, som You Work For Me Now spillede på Spot Festival, var bandets ubesværede evne til at formulere sig i et melodisk sprog. Bandets minimalistiske tilgang til instrumentering, reflekterede sangtekster og harmoniske vokaler åbnede døren til et drømmepoppet univers. Det underspillede temperament vidnede om et band, der ikke jagtede indierockens svulstige skabeloner og virkemidler. I stedet gik bandet efter at udforske den gode melodis detaljerigdom.

Det talstærke publikum, der formentlig hørte det unge band optræde live for første gang, kvitterede gang på gang med begejstrede klapsalver mellem hvert eneste nummer. Bandets forsanger virkede overvældet over den positive respons, mens resten af bandet forholdt sig ydmyge og beskedne. Hvad der var gældende for alle bandmedlemmer, var deres indlevende sang- og spillestil og koncentrerede beherskelse af musikken. Koncerten var en spændende musikalsk smagsprøve på, hvad You Work For Me Now er for en størrelse, og det bliver spændende at høre mere fra gruppen, når de har arbejdet på mere ny musik.