Leftfield
Alternative Light Source

Leftfield: Alternative Light Source

Album / PIAS
Udgivelse D. 08.06.2015
Simon Nathanael

Det er tydeligt, at Leftfield nu kun er halvt så mange som før (Paul Daley sagde fra, da bandet genopstod efter 10 års dvale). Udtrykket på denne første plade i 15 år er ikke lige så friskt, som man kunne have håbet - og til tider lidt for indspist - men lyser alligevel af både erfaring og ligegyldighed over for midlertidige trends, og leder man, finder man perler på den lidt stenede bund. Little Fish er et uhyre velproduceret synthbas-orgie med et helt rent skåret housebeat som kun de bedste kan lave det – dog med en lidt for insisterende computerstemmes konstante poetry slam.

Den britiske garage besøges på Storm's End, som uden at være et egentligt track bliver en kontinuerlig mørk stemning i bedste Hyperdub-stil. Den smukke, trommeløse interlude Alternative Light Source bremser den hårdt komprimerede lydmur et øjeblik med en simpel akkustisk guitar-figur, der samtidig fungerer som flydende overgang til den eminente Shaker Obsessions hårdtslående klubstemning. Nok albummets to bedste numre.

Generelt har udtrykket ikke længere det luftige, let opstemte, fremdrevne udtryk, som var tilfældet med '99-albummet Rhythm & Stealth og gennembruddet Leftism. Det er, som om Barnes er gået dybere ind i sig selv. Ind i musikken. De insisterende loops fortager sig kun enkelte gange i løbet af pladens 10 skæringer, og den råkolde stemning breder sig trøstesløst over en plade, som lyder mest af en lydfilosofs headbangeri i et ensomt studie kun omgivet af maskiner. Numrene står knapt frem som enkeltstykker, men giver en større mening i helheden.