Peter Michael Hamel & Thomas Gundermann
Coincidence

Peter Michael Hamel & Thomas Gundermann: Coincidence

Album / Schneeball
Udgivelse D. 30.05.2015
Torben Holleufer

Peter Michael Hamel er en anerkendt komponist indenfor ny musik i Tyskland. Og Thomas Gundermann har i en årrække været en af de fremmeste indenfor avantgardemusik med stærke hints til arabisk og indisk musik. Sidstnævnte har gjort det til sin specialitet af spille på den middelalderlige sækkepibe, som hører Bayern til. Ligesom han også slår sine folder i det legendariske krautrockorkester, Embryo. Jeg mødte d'herrer i Tanger i Marokko for fem år siden, hvor der også er en bid fra her. Men det meste er eklektisk musik optaget i en kirke, hvor Hamels orgel spiller de svulmende klange, mens Gundermanns horn drager på langfart. Det er smukt, intenst og meditativt. Samt måske lige lovlig meget af det gode, for nogle. Hvem ved?

Gundermann er meget at finde i Marokko i disse år, hvor han dels har indspillet med gnaouamusikere som den afdøde Maâlem Abdelah Gania, men også mere logisk slår sine folder med hornorkestre som Hamadchaerne og Aissaouaerne. Altså med sufiorkestre, der som han gør i de lange og forsirede melodiforløb efter modal opskrift. Men hvor mestrene i Marokko bruger et optrænet cirkelåndedræt til at fremkalde den evige lyd, "snyder" Gundermann med den oppustede luftsæk. Han kan så et trick med at tilslutte både indisk shenai og arabisk ghaita til luftstrømmen, og de to forskellige oboer lyder særdeles godt.

Vi taler om musik, som virker særdeles dragende. De to spiller smukt, og det er bare at lukke øjnene og lade de skønne toner guide dig. Men også simple kompositioner, hvor man foirnemmer, at de to bare har spillet løs i et inspireret og improviseret møde.

Spændende nyt fra orientalske tyskere.