Benal og Lord Siva: Distortion, Nørrebro

Benal og Lord Siva, Distortion, Nørrebro

Anmeldt af Rosa Louise Stilgren | GAFFA

Der er langt fra det karakteristiske menneskemylder i gadebilledet, og solen er nærig med sine varmende stråler. Rundt omkring har folk slået sig ned på asfalten med dåseøl i skødet, og cigaretter skødesløst hængende fra mundvigene. Det er en spæd begyndelse på #gadekryds på Blegdamsvej på Nørrebro, da Pelle P nærmest sniger sig op på scenen og lader de første basvibrationer gå sine bølgegange igennem gaden.

Med ubesværet ynde stiller han skarpt på messende rapvokaler, der smyger sig ind og ud mellem hinanden over statiske beats. Den beatfokuserede musik kommer efterhånden til at fungere som et jagthorn, der tiltrækker det feststemte publikum med sin dragende bebudelse om, at noget større er i gære. Pelle P får dermed sikret, at gæsterne får skyllet rytmer ned i svælget sammen med alkoholprocenterne, der ivrigt indtages fra blanke dåseøl.

Benal***

Selvom solen stadig står højt på himlen får den københavnske hiphop-duo Benal hurtigt ledt tankerne hen på nattens stilsommelige eftertænksomhed. Med sine hæse, mørke og ikke mindst betoningsdygtige rap får Benjamin leveret sine insisterende tankestrømme, der bliver akkompagneret af minimalistiske beats. Iklædt en tilknappet skjorte og sortskaftede briller er fremtoningen lige så skrabet og firskåren som det dansksprogede tekstunivers, der graver dybt i tankemylderet. Der er således en skærende kontrast mellem de cluborienterede beatstrukturers associationer til bekymringsfrie dansefester og rappens svælgende melankoli.

De to modpoler mødes i brugen af synthflader og dynamiske svingninger, der tilfører musikken lidt flere nuancer på farveskalaen, der ellers fremstår i et noget gråligt skær. Efterhånden som koncerten skrider frem, bliver stemningen trukket længere og længere ned i sølet. Der bliver brugt computerisede vokalsamples, der tonløst hvisker publikummet i ørerne. Da det for alvor begynder at minde om et soundtrack fra en horrorfilm, bliver stemningen løftet lidt med en direkte reference til Den Gale Pose, da fraserne fra omkvædet af Spændt op til Lir bliver reciteret. Et genkendende nik til halvfemsernes hiphop-konger som virker passende for Benals vokal, der minder en del om Jokeren.

Selvom duoen ikke formår at lade asfalten brænde under danseskoene, hvilket i øvrigt ikke virker som hensigten, formår de at drage publikum med deres intimitet og fortrolige tone. Det virker dog lidt som et skævskud for de festhungrende gæster, der hellere vil begrave sine bekymringer og eksamenstraumer på gadens legeplads. På trods af det får Benal alligevel tiltrukket sig opmærksomhed med sit minimalistiske, men langtfra anonyme udtryk.

Lord Siva****

Med en sorte hætte trukket langt ned over sine rynkede ørenbryn tordner Lord Siva ud på scenen sammen med sin producer, Carl Barsk, der standhaftigt tager plads bag mikserpulten. Den smalle gade myldrer med mennesker, der bliver budt velkommen af et drømmende danseunivers. Den lettere melankolske stemning dvæler således over gaden lidt endnu, men tilført ungdommens naivitet og teatralske inderlighed. Der bliver skruet helt op for charmen på nummeret Inviteret, der bliver tilegnet alle de dånende unge piger blandt publikum. "Du er speciel/Du kan slå enhver ihjel," lyder det fra Lord Siva, der veksler ubesværet mellem fortællende rap og meget umiddelbare sungne fraser.

Med opildnende energi valser han frem og tilbage på scenekanten og krænger følelserne ud over perlende beats og den obligatoriske autotune. Selvom det er vanskeligt at tyde ordene, kan de som regel mundaflæses fra publikummet, der selvsikkert former ordene med læberne. Det fungerer bedst, når vokalsamples bliver brugt til at underbygge tekstuniverset, som giver Lord Siva plads til at sænke skuldrene og improvisere i det ellers stramme format. De kolde øl bliver indtaget som barndommens fredagsslik og den energiske optræden smitter af på gæsterne. De smider hænderne i vejret og adlyder artigt, når Lord Siva beordrer dem til at hoppe. Koncerten rundes af med Drømme, som gæsterne slubrer i sig. Festen er for alvor blevet skudt i gang, og gaden er tætpakket af euforiske gæster, der langtfra er mætte endnu.