Carl Barat And The Jackals: NorthSide, P6 Beat Stage

Carl Barat And The Jackals, NorthSide, P6 Beat Stage

Anmeldt af Rune Schlosser | GAFFA

Mens vi går og venter på The Libertines' længe ventede tredje studie-album, er det jo dejligt, at man stadig kan få et delvist Libertines-fix på årets netop startede (og solrige) NorthSide Festival. Det var nemlig The Libertines' med-frontmand og sangskriver Carl Barât, der, med det medbragte band The Jackals, kickstartede P6 Beat Stage. Det gjorde de primært med materiale fra Carl Barâts og sjakalernes fælles plade, "Let It Reign", ligesom vi også fik lov til at snuse til et par numre fra hans tidligere gruppe, Dirty Pretty Things – og et enkelt Libertines-nummer kunne det da også blive til.

Folk var så småt begyndt at finde vej til festivalområdet, og gruppen lagde hårdt ud med "Victory Gin" fra føromtalte "Let It Reign" med strofen: "This is not a song for lovers" som første ord ud over scenekanten. Carl Barât var (naturligvis) iført læderjakke og guitar fra start, og det var også iført denne, han tog fat på en udmærket version af "A Storm Is Coming" – et af højdepunkterne fra britens anden soloplade, der udkom tidligere i år.

Lydmæssigt tog det et par numre, før guitarmudderet blev fordelt mere korrekt ud over teltpladsen, ligesom Barâts vokal indimellem forsvandt i mellemtonens morads. Ellers spillede gruppen med utrolig mange redskaber fra garagerockens værktøjskasse, hvor beats blev afvekslet mellem stykkerne i numrene, ligesom der var rigeligt med call-response- og fælles-kor undervejs. For eksempel i den rå "March of the Idle", hvor koncerten så småt begyndte at komme op i gear (rent musikalsk). Herefter røg læderjakkerne da også af i Aarhus-sommer-varmen med et: "Thank you Danish people!" fra Barât.

Vi fik det iltre Dirty Pretty Things-nummer "Deadwood", mens også "Glory Days" var et dejligt langsomt indspark, der afvekslede sættet fint. Energiniveauet kom dog først for alvor op og ringe mod slutningen, hvor vi fik den ultrakorte og intense "The Gears", der gik direkte over i "Up The Bracket"-lukkeren, "I Get Along" med den dejlig arrogante strofe: "I get along singing my song / people tell me I'm wrong / fuck 'em!". Og det var måske i virkeligheden det, vi manglede lidt – lidt mere attitude undervejs. Man kom hurtigt til at savne Doherty's flabede og uortodokse tilstedeværelse – derfor var det dog stadig en gedigen opvisning i britisk garagerock fra de højere skuffer, der havde den hårde tjans at kickstarte en NorthSide Festival for de først ankomne.