The Parov Stelar Band: NorthSide, Green Stage

The Parov Stelar Band, NorthSide, Green Stage

Umiddelbart efter Antony and the Johnsons og Aarhus Symfoniorkesters meget smukke koncert på NorthSide kunne man vende sig 180 grader og se noget ganske andet på Green Stage: Østrigske Parov Stelar Band, som under ledelse af dj og producer Parov Stelar det sidste årti har haft pæn succes med deres særegne fusion af swing og elektro. Med et fuldt band, der foruden Parov Stelar bag computer og elektronik talte sangerinden Cleo Panther, trompetisten Marc Osterer, tenorsaxofonisten Max the Sax, bassisten og guitaristen Michael Wittner og trommeslageren Willie Larsson Jr.

De særlige kombination af inciterende swing-rytmer fra såkaldte rigtige musikere og hårdtpumpede beats samt spredte samples fra gamle swing-sange fik omgående omdannet den temmelig mudrede jord foran scenen til et dansegulv, og sådan fortsatte det under hele de fem kvarters koncert, hvor regnen efterhånden heldigvis stilnede af. Det gik faktisk så hedt til, at et par ved siden af mig kastede sig ud i noget, der lignede fuldemands-jitterbug, hvilket fik dem til konstant at ramle ind i de omkringstående publikummer, mens en anden festivalgæst nøjedes med at spille luft-trompet i begejstring.

Parov Stelar Band diskede da også op med nogle melodiske numre og velspillende musikere, hvor der var masser af iørefaldende temaer fra de to blæsere i tæt parløb, tilsat spredte, kortere bas- og guitarsoloer. Cleo Panther var en stærkt sangerinde med en dyb og fyldig soulstemme, der gav visse associationer til Shirley Bassey, men hendes vokal var desværre konsekvent mikset temmelig lavt, hvilket var en skam. Ikke at gruppens tekster er noget særligt, hvilket klichéprægede sangtitler som "I Need L.O.V.E." og "Clap Your Hands" bar præg af. Det handlede om at sætte en fest i gang, og det var præcis, hvad der skete.

Så måtte man leve med, at sangene mindede temmelig meget om hinanden, og det var en lise, da vi mod slutningen af sættet til en afveksling fik en mere afdæmpet sang, eller da gruppen helt til slut gav et hårdtpumpet shuffle-nummer. Underholdende var det i hvert fald, og hvis du mangler et godt band til din næste fest og har en god slat penge i overskud, kan Parov Stelar Band anbefales varmt.