St. Paul & The Broken Bones: NorthSide, P6 Beat Stage

St. Paul & The Broken Bones, NorthSide, P6 Beat Stage

Anmeldt af Christian Voldborg Andersen | GAFFA

Det amerikanske soul-, blues- og gospelband St. Paul & The Broken Bones fra Alabama er muligvis ikke særlig kendte på disse breddegrader, men at dømme ud fra gruppens triumferende søndagskoncert på NorthSide Festival, er danskerne yderst begejstrede for de hvide soulmænds anakronistiske genoplivning af Muscle Shoals Sound Studios legendariske lydbillede. Det var svært ikke at lade sig rive med af de sjælfulde toner på festivalens trætte afslutningsdag.

Koncerten, der udgjorde gruppens første koncert på dansk jord, blev indledt med en flere minutter lang instrumentalintro, hvor der blev fyret op for funky guitarspil, groovy trommespil og en hårdtslående to-mandshornsektion. Herefter indtog karismabomben Paul Janeway scenen med stor opbakning fra det fremmødte publikum. Der gik et sus gennem festivalteltet, da Janeway åbnede op for sine kolossale evner som effektiv soulsanger. Vi var blevet lovet sammenligninger med legendariske stemmer som blandt andre Otis Redding og Aretha Franklin, hvilket Janeways virtuose soultenorstemme indfriede på fornem vis.

Efter de første par numre var publikum fuldstændig solgt. Udover førnævnte soullegender gav Janeways jamrende hyl associationer til ikoniske Wilson Pickett, Sam Cooke og James Brown, mens The Broken Bones' overlegne samspil ville have gjort selveste Booker T. & the M.G.'s stolte. Det var en fornøjelse overvære, hvordan en flok hvide mænd kunne løfte arven fra sydstaternes sumpede lyd, hvilket var fuldstændig i Muscle Shoals' musikalske ånd. Efter et veloplagt cover af Tom Waits nummer "Make It Rain" nærmede koncerten sig sin afslutning.

St. Paul & The Broken Bones bød ikke på særlig stor musikalsk variation, og man kunne måske godt have ønsket sig, at der blev udvist lidt mere selvstændighed i forhold til de åbenlyse soul-, blues- og gospelreferencer fra primært 1960'erne. Men gruppen leverede ikke desto mindre en teknisk upåklagelig og underholdende soulfest, hvor publikum glemte alt om søndagens kedelige gråvejr. Det var en sjælfuld folkefest.