Calexico : NorthSide, P6 Beat Stage

Calexico , NorthSide, P6 Beat Stage

Calexico : NorthSide, P6 Beat Stage

Anmeldt af Espen Strunk | GAFFA

"Der er nogle, som ikke synes, de har været på festival, før de har hørt et af de dér rigtige "festival-navne"... Kaizers, Flogging Molly, Gogol Bordello. Sådan et band er næste navn..." Ordene kommer fra de professionelt veloplagte konferencierer Carsten Holm og Camilla Jane Lea på den hviddugede P6 Beat Scene sent søndag eftermiddag i udkanten af Aarhus.

Og de har ret - amerikanske Calexico er vitterligt ikke alene et glimrende liveband; deres støvede, tumbleweed-hvirlende texmex-traktementer er ganske rigtigt tilmed specifikt velegnet festival-materiale, sådan som bandet også beviste med en medrivende Roskilde-koncert for to år siden.

Der er dømt musikerskab i mesterklassen og af absolut amerikansk aftapning i den gode time, Joey Burns - skiftende mellem diverse akustiske og elektriske guitarer - og hans seks håndgangne mænd spiller op foran et sympatisk indstillet søndagspublikum, som gradvist lader sig rive med af et sæt sammensat af sange som nye "Falling from the Sky," "Maybe on Monday" - fra forrige års ep af samme navn - og "Splitter" fra samme års album "Algiers."

Føles rigtigt

Bandet spiller decideret forrygende - og dertil smagfuldt som bare pokker, eller - som Dan Turèll engang formulerede det i anden sammenhæng - "så Panama-hattene blafrer." "Sindssygt lækkert!," udbryder en saligt smilende fyr på første række og indrammer i en vis forstand helhedsindtrykket denne søndag eftermiddag.

Midt i den almindelige rod- og historieløshed leder vi efter netop historier på et nedtrampet engareal udenfor Aarhus, iført den rigtige retro-90'er-mode, yndlingssneakers og overpriced fadøl - og i den sammenhæng kan et velspillende americana-orkester fra Arizona i en vis forstand være lige så godt som elektroniske halvfemsertoner, Grace Jones spektakulære natkoncert forleden eller noget helt fjerde.

Det gør, med andre ord, måske ikke så meget, hvor dem, der står på scenen kommer fra eller hvad de historisk set måtte repræsentere - bare det føles rigtigt, lige nu og her. Og det gør Calexico uomtvisteligt, og ganske som forudset, her på NorthSide festivalens sidste dag. Sindssygt lækkert, om man så må sige.