Barbara Moleko
Bapsz

Barbara Moleko: Bapsz

Album / Sony Music
Udgivelse D. 08.06.2015
Maria Therese Seefeldt Stæhr

Igennem de seneste år har Barbara Moleko markeret sig som en af tidens store danske sangerinder, med en karakteristisk stemme, der både er rå og blød og en udstråling, der ikke er til at stå for. Midt i travlheden med koncerter og den nye rolle som mor har Mokelo fundet tid til at skrive musik, og resultatet er sangerindens andet album Bapsz.

Gør mig lykkelig blev udgivet allerede i januar og har den der meget Moleko'ske lyd, men albummet rummer andet og mere end det – på godt og ondt. Ud over meget lette og glade skæringer er der også en mere eftertænksom version af Moleko med en musikalsk stil og en vokal, der er lidt mere introvert. Og det er dejligt at høre hende synge med andet end et stort bredt smil på læberne.

Produktionerne er vellykkede og rummer blandt andet pop, disco, r'n'b og gospel, og helt generelt lyder Molekos stemme sikker og stærk. Teksterne er personlige og rummer historier om både glæde, sorg, taknemmelighed, lykke og fortvivlelse. Men det er som om, hun ikke trænger igennem. Ofte kan man ikke mærke hverken sangerinden eller teksterne, og det er svært at sætte fingeren på, om det er de skiftende stilarter, de lidt for mange tekstklichéer eller noget helt tredje. Men intensiteten mangler i flere af skæringerne – og det er virkelig ærgerligt.

Der er dog et par perler fra Moleko og hendes musikalske legekammerater Birk Storm og Pilfinger. Aldrig hjem er både drømmende og fin og viser nogle nye klangfarver af Molekos stemme. Det samme gælder Tag min hånd, som har den der nerve, der savnes i mange af de andre skæringer. Den er ærlig, stærk og sårbar. Præcis som Barbara Molekos udstråling.