Ben Howard: NorthSide, Green Stage

Ben Howard, NorthSide, Green Stage

Ben Howard: NorthSide, Green Stage

Anmeldt af Christian Voldborg Andersen | GAFFA

Den engelske singer-songwriter Ben Howards søndagskoncert på NorthSide Festival 2015 demonstrerede, at den 28-årige brite er særdeles uengagerende og indadvendt, når det kommer til at optræde live foran et stort festivalpublikum. Under koncerten var Howard stort set lige lige så stoisk og sprælsk at iagttage som en statue, og når han endelig sagde noget til publikum i pauserne mellem numrene, hviskede han ganske lavt med sin stemme. Howard virkede helt malplaceret foran den store menneskeforsamling, hvis tålmodighed virkelig blev sat på prøve.

Halvvejs inde i koncerten spurgte en koncertgæst sin sidemand, om de ikke bare skulle give op og gå ned og stille sig i kø til The Black Keys. Det var der rigtig mange festivalgæster, der gjorde. Mange af Howards kryptiske sange var nemlig svære at differentiere, da den musikalske spændevidde var alt for tynd og slap. Howard og hans fans havde formentlig været bedre tjent med et mindre og mere intimt koncertsted, hvor Howard ville have haft mandat til at fordybe sig i sin gådefulde musikalske identitet og introverte fremtoning. Men på en stor musikfestival som NorthSide virkede Howards monotone musikoptræden dybest set malplaceret og anstrengende.

Hvis Howard kun er interesseret i at komponere, indspille og opføre musik for at tilfredsstille sine egne nydelsessyge behov — hvilket koncerten tydede på — bør han kraftigt genoverveje, hvorfor han overhovedet fik sig en pladekontrakt til at starte med. Howard manglede stærkere melodier og en situationsfornemmelse for, hvordan man skaber nærhed og kontakt mellem en scene og et publikum. Det bliver Howard nødt til at øve sig på til næste gang.