Nanni, Sofie Daugaard og Blue Cells: Talent 015, Hotel Randers

Nanni, Sofie Daugaard og Blue Cells, Talent 015, Hotel Randers

Talent 015 er navnet på et talentudviklingsprojekt i Randers støttet af Randers Kommunes Kommunale Forvaltning, der i samarbejde med byens spillesteder Værket og Von Hatten prøver at hjælpe lokale, særligt udvalgte rytmiske musiktalenter til en karriere i musikverdenen. Med hjælp fra professionelle folk i musikbranchen har deltagerne i Talent 015 fået vejledning og sparring omkring deres musik fra folk som Daniel Vangsgaard fra managementselskabet Instant Major (Niklas, Rasmus Thude med flere), Malte Erbs fra bookingbureauet PDH (Marie Key, Mads Langer, Ulige Numre med flere), Christian Backman (tidligere mangeårig A&R-mand på Copenhagen Records) og Tom Fjederholt, leder af Aarhus-spillestedet VoxHall. Tovholder på projektet er musikeren og produceren Kent Olsen, blandt andet kendt fra Marie Frank og Poul Krebs.

Projektet begyndte i 2013, hvor de udvalgte var Stephanie Maria, Saar Ideál og Caicedo, der alle er kommet et stykke vej siden da. Ikke mindst Saar Ideál, der blandt andet har varmet op for navne som Ginger Ninja og 4 Guys From The Future. Det fortsatte i 2014 med Emma Sand, Steven Frederiksen og Lucid Lions, der endnu har til gode for at alvor at markere sig, men det kan jo nås endnu.

GAFFA havde takket ja til en invitation om at komme til Randers og se de tre udvalgte talenters afslutning på forløbet, en koncert på Randers' fineste hotel, Hotel Randers, bygget i 1856 og overnatningssted for blandt andre H.C. Andersen, Victor Borge og medlemmer af kongehuset. Desværre blev hotellet ramt af en omfattende brand den 4. juni, den dag koncerten oprindeligt skulle have fundet sted, og den blev derfor i første omgang aflyst, men hurtigt genprogramsat samme sted – større var skaderne heldigvis heller ikke. Her var mødt cirka 150 frem, om end der tydeligvis var en stor overvægt at venner og familie til de tre navne på scenen: Nanni, Sofie Daugaard og Blue Cells. Det skulle vise sig at blive en god aften, hvor hver kunstner spillede cirka 25 minutter.

Nanni ****

26-årige Nanni var aftenens mest kendte optrædende, idet hun tidligere på året deltog i X Factor, hvor hun nåede frem til det første liveshow. Koncerten i Randers var dog hendes første med udelukkende eget materiale, og her gjorde Nanni en ganske god figur med sin karakteristiske, let hæse stemme, der sammen med hendes sange og optræden gav associationer til så forskellige navne som Medina og Beth Hart. Nanni er efter eget udsagn inspireret af især soul, men hendes optræden var lige så meget pop, med diskrete strejf af funk og i et enkelt tilfælde reggae i et organisk lydbilledet med en dejlig svampet, orgel-lignende lyd på keyboardet og let groovy rytmesektion.

Sangene var ganske iørefaldende, især åbningsnummeret "This One is Mine" og reggae-sangen "Går Med Dig". Til gengæld var det lettere forvirrende, at Nanni sang skiftevis på engelsk og dansk, men det skyldes formodentlig, at hun endnu ikke helt ved, hvilken retning hun vil gå i musikalsk. De dansksprogede tekster virkede umiddelbart mest vedkommende og dybfølte, om end ikke præget af de allerstørste poesi, men mindre klichéprægede end de engelske. Sættet sluttede af med en fin tonesætning af Tove Ditlevsen-digtet "Så tag mit hjerte", og det var måske også en vej at gå for Nanni. Hun har i hvert fald masser af potentiale, selvom det var lidt for pompøst at vente med at gå på scenen, til de øvrige musikere var begyndt at spille, som om hun var megastjerne – det er hun trods alt ikke endnu, men som sagt: Talentet er helt klart til stede.

Sofie Daugaard *****

Ganske som i tilfældet Nanni gav 18-årige Sofie Daugaard ved Talent 015 sin første koncert med eget materiale. Daugaard virkede trods sin unge alder meget selvsikker og scenevant, og hun har da også tidligere deltaget i MGP. Ved Talent 015 viste hun en imponerende stemmemæssig spændvidde, hvor hun ofte kom dybt ned i registret i sangenes vers og højt op i omkvædene og i det hele taget sang meget smukt. De velskrevne sange var afdæmpede, diskret melankolske og let jazzede, med altsax på nogle af numrene og hyppigt brug af kantslag eller whiskers på trommerne. Jeg kom flere gange i sættet til at tænke på en ung Rickie Lee Jones eller Randi Laubek, selvom Daugaards musikalske inspirationskilder efter eget udsagn er sangerinder som Sara Bareilles, Norah Jones og Katie Melua.

Også Sofie Daugaard brød stilen med et enkelt dansksproget nummer mellem de engelske, men teksten i "Lilje" var ganske velskrevet. En sangtitel som "Finger's Point of View" om glæden ved musikken vidnede om god sans for billeder, mens sangen "Higher" om konkurrencesamfundet røbede politisk bevidsthed hos den unge sangskriver. Et usædvanligt stort og lovende talent, som vi helt sikkert kommer til at høre meget mere til i de kommende år, hvis der er nogen retfærdighed til.

Blue Cells ****

Aftenen sluttede af med Blue Cells, en kvartet, der allerede har givet adskillige koncerter, selvom de kun har eksisteret i lidt over et halvt år. Stilen er bluesrock med psykedeliske elementer og tydelig inspiration fra 60'erne og 70'erne med Jimi Hendrix og Led Zeppelin som nogle af de tydeligste referencer. Blue Cells havde helt styr på deres virkemidler, hvilket betød en ret lys og hæs, klagende stemme fra forsanger Jeppe Beck Holm – sunget i en Shure-retromikrofon – masser af forvrænger på de to guitarer og fremragende spil fra lead-guitarist Tobias Skriver Møller, der havde lange, virtuose soloer i adskillige numre og også fik brugt mange pedaler, ikke mindst wah-wah.

De musikalske præstationer og sammenspillet var solidt trods musikernes unge alder omkring de 17 år. Sangene var okay, om end ikke ligefrem nyskabende, men det er jo heller ikke ligefrem det, genren er kendt for. Sættets næstsidste sæt bød dog på et gentaget mellemstykke med et spændende skift til en skæv taktart fra de 4/4 og viste vilje til at tænke ud af den nok så omtalte boks, og Blue Cells kan nå langt – evnerne og viljen er tydeligvis til stede.

Dermed var aftenen gået, og Randers fik atter vist, at der er masser af musikalsk talent i Kronjylland. Det skal blive spændende at følge Nanni, Sofie Daugaard og Blue Cells fremover – de kan alle nå langt, og især Sofie Daugaard imponerede. Hold øje med hende!