Krokodil: Copenhell, Pandæmonium

Krokodil, Copenhell, Pandæmonium

Krokodil: Copenhell, Pandæmonium

Anmeldt af Hansen | GAFFA

Det her var en koncert, jeg håbede og frygtede. Krokodils debutplade fra sidste år er virkelig stærk og nytænkende metal, men jeg var ikke sikker på, om de kunne gøre det live, og om der ville være for mange fillers, når de nu ikke et stort bagkatalog at trække på. Men al min tvivl blev blæst væk af et helt igennem velspillende og tight band.

Krokodils fly var forsinket, så de nåede ikke frem til deres lydprøve og måtte gå på scenen et kvarters tid for sent. Men det kunne overhovedet ikke høres. Supertændte lige fra første riff, og energien stoppede ikke på noget tidspunkt. Der blev fiflet lidt med forstærkerindstillinger i første sang, men da først de var helt tilfredse, lød det helt igennem perfekt. Hvis man altså stod et godt sted. De var ramte af festival-lyden, så man skulle ikke stå langt fra midten, før det flød lidt sammen.

Men fandt man en god plads, så stod de tre guitarer knivskarpt og definerede, bakket op af en rytmegruppe, der er over det hele og en sanger der ser ud som han gerne vil slås med samtlige tilstedeværende. Hans Nails-T-shirt matcher fint hans bøllede fremtoning, og selvom der ikke er meget showmanship i resten af bandet, fylder han scenen godt ud.

Bandet har kun et enkelt album ude, men holder et tårnhøjt bundniveau. De spiller fantastisk, og det lykkes at være tekniske, uden at det bliver til lir og fyld. I løbet af sættet bliver der mere plads til de mere sludgy stykker, og det er nok her deres primære styrke ligger. Blandingen af teknisk dødsmetal og groovy sludge, overlegent spillet og leveret helt til døren, er i mine ører en ny, frisk metal, og jeg har store forventninger til, hvad de kan komme med.

Sådan en solrig eftermiddag kan godt være en udfordring for metal. Det mærker man ikke på bandet, men publikum virker ikke helt overbeviste. Om det var solen, tiden eller at folk ikke kendte det, ved jeg ikke, men den blev ikke grebet helt, så det ud til. Faktisk kan jeg godt tro, at det kun var mig der var helt oppe og støde. Men det var jeg, så de får seks helt subjektive stjerner for at have lavet en reel fanboy ud af mig i går.