Kreator: Copenhell, Helviti

Kreator, Copenhell, Helviti

Kreator: Copenhell, Helviti

Anmeldt af Hansen | GAFFA

Kreator starter ud med verdens største konfetti-kanon og lægger dermed ikke skjul på, at de er kommet for at feste. Og nogle dage er der ikke meget, der kan slå en old-school thrash-fest. Copenhells fredag var en af en slags dage.

Kreator er et fænomen, der i årtier har stået for præcis det samme. Du ved præcis, hvad du får, og det er kun godt. Og de leverer stort set det samme hver gang, med tysk effektivitet og præcision. Det kan man godt kritisere dem for, men så er det næsten nemmere at blive væk.

Der var dog små ting anderledes i går. Mille snakkede ikke så meget, som han plejer, og virkede i det hele taget ikke særlig imponeret over publikum (også selvom han sagde det modsatte). Til gengæld spillede bandet mere til, end de plejer. Det var sammenbidt og koncentreret og nok den bedste gang, undertegnede har set dem. På storskærmene kunne vi se nærbilleder af et band i ét med sin musik, 100 procent fokuserede på thrash.

Til gengæld kunne man ikke på skærmene se, hvor flot scenen var. Kreator havde skiftet deres sædvanlige plateauer og kulisser ud med en række skærme, der mest viste ild og den slags, men det så godt ud.

Kreator var ikke ramt af vejret i samme grad som andre på den store scene, og lyden fungerede rigtig godt. Tonsende og tydeligt, og også på den konto meget, som man kunne forvente det.

Jeg kan godt lide den proletariske ting, der er over thrash, men nogle gange kan man godt ønske, at det ikke er så cheap. Når Mille stolt vifter med deres eget "Flag of Hate" før sangen af samme navn, kunne de så ikke lige have lavet en stander, det kunne stå i under sangen, i stedet for bare at smide det på gulvet når der skal spilles? Når Mille står og skyder ud over publikum med sin imponerende røgkanon, kunne den så ikke have lignet et gevær i stedet? Muligvis små ting, men der er ikke meget klasse over Kreator.

Men det gør ikke så meget, når alt det andet spiller så meget sammen. De kommer for at thrashe, og det gør de godt. Jeg føler mig altid underholdt af Kreator, og selvom det vist er syvende gang, jeg ser dem, så gør jeg det gerne igen. En af den slags bands, der gerne måtte spille hvert år på Copenhell. En bundsolid 4/6 i hvert fald. Hver eneste gang.