Modest Mouse : Tinderbox, Yellow Stage

Modest Mouse , Tinderbox, Yellow Stage

Modest Mouse : Tinderbox, Yellow Stage

Anmeldt af Simon Nielsen | GAFFA

Modest Mouse var blandt et af de helt store navne på Tinderbox-plakaten. I hvert fald, hvis man spørger indie-segmentet, som sikkert i flere tilfælde havde fravalgt Roskilde Festival og NorthSide netop for at få muligheden for at opleve det amerikanske indieorkester på dansk grund. Fremmødet var massivt på Tinderbox' gule scene, og med et spritnyt album i bagagen, som allerede har modtaget massiv radiotid i den internationale æter, var der lagt i kakkelovnen til, hvad der forhåbentligt skulle blive en formidabel koncert. Det skulle dog ikke vise sig at være tilfældet 45 minutter senere.

Scenen var propfyldt til bristepunktet med alverdens instrumenter – i en sådan grad, at disse nærmest var ved at falde ud over scenekanten. Måske skulle lydoplevelsen vise sig af sin storslåede slags, men desværre var Modest Mouse allerede fra første nummer "The World At Large" fra gennembrudspladen Good News For People Who Love Bad News, præget af grumset lyd og dårligt koordineret samspil.

Forsanger Isaac Brock havde særdeles svært ved at overdøve orkestrets adskillige instrumenter, der hurtigt fremstod som en grumset sammenblandet suppe, der gjorde det svært at adskille de forskellige finesser fra hinanden. Det ene nummer tog det andet, med lidt for store mellemrum, og det fremstod hurtigt, hvordan bandet imellem havde svært ved at kommunikere. Nuvel, musikken er også utroligt velkomponeret på studieindspilninger og kompliceret at fremføre, men med over 20 år på bagen burde dette være inde under huden hos bandets forskellige musikere.

Jetlag på flaske var ikke løsningen

Under koncertens udveksling af hits som "Lampshades On Fire" udviste publikum dog også begejstring, men begejstringen lod sig hurtigt falde til jorden, eftersom orkestret gentagne gange faldt tilbage i længerevarende stemning af instrumenter og forsøg på at få koordineret det næste nummer. Der blev dog udvekslet få ord mellem publikum, ytret af forsanger Isaac Brock, der forklarede om sin hårde påvirkning af jetlag, hvilket han dog var vild med og gerne så at finde på flaske.

Men om jetlaggen skulle have positiv effekt på Modest Mouse og i særdeleshed orkestrets forsanger var dog svært at forstå ved koncertens nærmest søvndyssende intervaller. Det holdte dog ikke orkestret tilbage fra at opføre hits som "Float On", som må siges at være blandt de mest velkendte Modest Mouse-sange, hvor publikum da også kortvarigt var at finde oppe under loftet. Men nummerets karakteristiske guitarriff var dog så nedtonet, at publikum hurtigt faldt til jorden igen med en opfattelse af et orkester, der måske ikke var så forfærdeligt begejstret for at spille i den fynske hovedstad.

Koncerten bød dog på få glimt af en intensitet, som netop bør være at forvente af et orkester med et bagkatalog af så massive hits, hvilket dog først kom til udtryk ved koncertens sidste nummer "Dashboard", hvor lyden kulminerede i et intenst støjmekka. På det tidspunkt var det dog desværre en kende for sent.