Axwell ^ Ingrosso : Tinderbox, Blå Scene

Axwell ^ Ingrosso , Tinderbox, Blå Scene

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

Arkivfoto

Efter en lang dag med dårligt vejr, halv-dårlig påklædning og kølige aftentimer, var der ikke noget massivt fremmøde til koncerten med de to tidligere medlemmer af Swedish House Mafia, Axwell og Sebastian Ingrosso. Koncerten begyndte nogle få minutter for sent, men til gengæld meget højlydt med eksplosive Hans Zimmer-whomps ud af det blå, hvilket formentlig har resulteret i en syv-otte hjerteanfald. Zimmer-lydene blev til "Barricade", og snart havde man glemt alt om våde tilmudrede bukser og kolde fødder.

De to svenskere lod til at tilrettelægge deres sætliste med masser af omtanke, og de tilhørende baggrundsvideoer var helt perfekte. Koncerten fremstod som en surrealistisk rejse via interdimensionelle ormehuller fyldt med rødglødende maskineri af bas. Måske var det hele en anelse poleret.

Havde man forventet en masse melodisk synthtung house fra start til slut, så har man været skuffet i noget tid. I hvert fald indtil Alesso' "Heroes" blev smidt ind i mixet efter en bred blanding af Tove Los "Habits", noget acid og noget electro, og det hele lugtede lidt for meget af Calvin Harris fra dagen før. Herefter udviklede koncerten sig dog en hel del, og der skete en masse spændende ting.

Axwell og Sebastian Ingrosso fik hver sin del af sættet i midten, men der var ikke meget forskel på de to inddelinger. Der var en tempoforøgelse af "Can't Hold Us Down", som blev ved præcist så længe, det var nødvendigt og derefter blev afløst af en hip-hoppet intro til Calvin Harris sangen "Under Control" i en melodisk og episk udgave. Et lignende højdepunkt var den pludselige inklusion af Daft Punks "One More Time", hvilket utvivlsomt gav det kalkulerede dj-sæt en mere festivalvenlig følelse.

Koncerten var formfuldendt og rutinepræget og på en EDM-festival havde Axwell og Ingrosso gjort sig storartet, men på en festival som Tinderbox, der vil stort set alle genrer, skal man som dj skille sig lidt mere ud end normalt. I sidste ende fik Tinderbox den store EDM-fest, de havde bedt om. Axwell ^ Ingrosso havde medbragt de gode gamle Swedish House Mafia-toner i ny indpakning med søjler af ild, udløsninger af fyrværkeri og lyden skruet op til 11. Sikke en indpakning.