Kill J : Roskilde Festival, Street City-scenen

Kill J , Roskilde Festival, Street City-scenen

Kill J alias sangerinden og sangskriveren Julie Aagaard gav sidste år koncert på Roskilde Festivals Rising-scene og vendte i år tilbage på den kapacitetsmæssigt nogenlunde tilsvarende Street City-scene ved skatebanen. Skulle man være fræk, kunne man derfor sige, at karrieren går noget langsommere frem for Kill J end eksempelvis The Minds of 99, der også spillede på Rising-scenen sidste år, men i år åbner Orange Scene.

Retfærdighedsvis skal det siges, at Kill J heller ikke har været nær så aktiv på udgivelsesfronten det sidste år som The Minds of 99, der har udgivet et album og har et nyt på vej – hun har blot udsendt singlen "Cold Stone" som opfølger på de to første singler "Phoenix" og "Bullet", men dog givet en del koncerter. Og så var Kill J sidste år faktisk en duo alias Julie Aagaard og keyboardspiller Lennart Rasmussen, men sidstnævnte har siden trukket sig fra projektet, der nu er Julie Aagaard solo med backingmusikere.

Julie Aagaard stillede op med en trommeslager på elektroniske trommer og en keyboardspiller og var klædt helt i hvidt, så tøjet matchede hendes lyse hår med den karakteristiske grydefrisure tilsat nakkepisk. En hårpragt, der er en designpris værdig.

Mødet mellem menneske og maskine, lys og mørke og høje og dybe toner er et omdrejningspunkt i Kill J's udtryk. Julie Aagaard har en imponerende, næsten opera-klingende sopranstemme, som kan nå meget højt op, hvilket den ofte gør i gruppens omkvæd, mens hun i versene hyppigt dyrker en enten hviskende eller rappende stil. De to musikere sørger for dyb og metallisk synthbas, hårde elektroniske beats og Kill J's digitalt efterbehandlede backtrack-vokaler i de ofte langsomme sange, som sender tankerne tilbage til 90'ernes triphop-bølge og også giver associationer til aktuelle navne som engelske FKA Twigs eller dansk-zambiske Kwamie Liv, der i øvrigt optrådte på Apollo Countdown-scenen i går.

Desværre drukende den luftige og himmelstræbende vokal (i øvrigt ligesom Kwamie Livs stemme) flere gange i de dybe vibrationer fra bas og trommer, hvilket gjorde teksterne og melodistemmerne svære at opfatte. Numrene var stemningsfulde og velproducerede, men ikke altid supermelodiske, og sammen med de til tider vanskeligt hørbare vokaler og numrenes generelt langsomme tempo gjorde det i perioder koncerten småkedelig. Det var så meget mere ærgerligt, når man ved, hvor flot stemme Julie Aagaard har – det viste hun på Spot Festival i sidste måned under en akustisk koncert med Spot-projektet Naked med blandt andre Gustaf Ljunggren på flygel.

Koncertens højdepunkt var helt klart det mest energiske nummer "Cold Stone", der også fik sat lidt gang i det ellers temmelig afdæmpede publikum, der ligeledes kom på benene til den forholdsvis fængende afslutningssang "Bullet". Undervejs var den drømmende "You Have Another Lover" også værd at fremhæve, og Julie Aagaard var tydeligvis glad for det store fremmøde. Hun har bestemt også både talent og et forholdsvis originalt udtryk, men kan med fordel arbejde videre på melodier, tempo og live-vokaler.