Silvana Imam: Roskilde Festival, Apollo Countdown

Silvana Imam, Roskilde Festival, Apollo Countdown

Anmeldt af Rosa Louise Stilgren | GAFFA

Et par flag vejede i vinden, da lyden af Silvana Imamas hastige raprim tonede frem fra intetheden. Et åndeløst flow af rim smøg sig ud fra en sort stofbeklædt væg på midten af scenegulvet og efterlod det fremmødte publikum fuldstændig disorienterede. Endelig blev der sat billede på lyden, da den hun kom løbende ind fra scenekanten, som havde nogle antændt backstage.

Den svenske rapper trippede energisk frem og tilbage på scenekanten, hvor hun opildnede det friske publikum med håndfagter og sporadiske hop. Pludselig skred hun igen ud af scenen, men kort efter vendte hun tilbage med en rød maske trukket ned for sit ansigt. Et dystert og næsten bidsk backtrack strømmede ud af højtaleren, og den mørke buldrende sindsstemning prægede første del af koncerten. Numrene vekslede mellem minimalistiske, stramme beats og vokalsamples af mekaniske korstemmer. Den eneste gang, der rent faktisk var et fysisk instrument på scenen, var da Iman slog med en trommestik mod en enlig drumpad, der stod placeret i den ene side af scenen. Resten af koncerten blev leveret fra et lidt tarveligt backtrack, der fremstod noget unuanceret.

De mest fangende elementer af koncerten var de uventede øjeblikke, som da to rødmaske-beklædte mænd trådte frem på scenen og indhyllede den i røde og hvide røgslør. Hun fik også besøg af to gæsterappere, der fik sat lidt kulør på den ellers noget ensformige lydmasse.

Nogle numre blev leveret i så sløjt et tempo, at håndtegnene endte som klamme, slappe hænder på skulderen af tilskueren foran. Det bevirkede desværre, at koncerten i lange periode trådte vande og efterlod sig et skuffet publikum, der ikke rigtig kunne finde ud af, hvordan de skulle bevæge sig til musikken.

Da Imam introducerede en vaskeægte premiere på nummeret "Knark" blev det indledt af et sample fra Michael Jacksons "They Don't Care About Us", som øjeblikkeligt fik tildraget sig opmærksomhed. Da sangens melodiske omkvæd bragede ud over hårkronerne og var et velfortrængt energiskud fra den fattige rapstrøm, der havde udgjort det meste af koncerten. Et par liveinstrumenter ville have klædt koncerten gevaldigt.