Hot Chip: Roskilde Festival, Arena

Hot Chip, Roskilde Festival, Arena

Hot Chip: Roskilde Festival, Arena

Anmeldt af Rosa Louise Stilgren | GAFFA

Den engelske electro-gruppe Hot Chip brød skærebrændende igennem nattemørket med sine svulstige synthflader og tempofyldte numre. Med forsanger Alexis Taylor i førertrøjen leverede de en højenergisk fest, der dog ikke nåede helt ud og rykke i teltstolperne - selv alien og ko droslede ned for tempoet i deres elskovsakt.

Indhyllet i gråligt røgslør stimlede orkestret sig sammen bag deres instrumenter og lod feststemningen gjalde under teltdugen. De foldede deres synth-orienterede lydunivers ud med numrene "One Life Stand" og "Huarache Lights", som galoperende fremviste deres tilbageskuende sci-fi-forestillinger med hurtige, spidsfindige lyde, der udspillede sig over en tung bund af trommer og synth-bas.

Hot Chip havde valgt at satse på dansefesten, som dog aldrig nåede helt op på det magiske kogepunkt. Efterhånden som koncerten skred frem, begyndte særligt rytmegruppen at virke en anelse monoton - et temposkift havde været forfriskende. Det bevirkede samtidig, at numrene kom til at fremstå en anelse umelodiøse. I stedet sværmede nuancespillet ud fra gruppens synthflader, små riffs og Alexis Taylors lystklingende vokal.

Højdepunktet var "Ready For The Floor", der hverken fornægtede de glødende dansehjerter eller spændende melodiske riffs. Et dundrende trommebreak gav endelig et pusterum fra det tyranniske 120 bpm-tempo. Det var et nummer, der dirrede i nervetrådene og blev modtaget under klapsalver og bølgegange foran scenen. Den løsslupne ravestemning forblev intakt resten af koncerten.

Der blev også plads til mere humoristiske indslag. Under nummeret "Flutes" samledes dele af orkestret på en række, hvor de taktfast drejede rundt om sig selv på en måde, der ledte tankerne tilbage mod disco-æraens synkrone dansetrin. Koncerten ebbede således også ud med deres lidt gimmick-fulde coverudgave af Bruce Springsteen "Dancing In The Dark".

Det udmattede publikum strømmede ud i nattemørket med ømme fødder og sejlende øjne. De havde fået deres dansefest, men de musikalske kuldegysninger udeblev.