Marie Key : Roskilde Festival, Orange

Marie Key , Roskilde Festival, Orange

Marie Key : Roskilde Festival, Orange

Anmeldt af Jan Opstrup Poulsen | GAFFA

Marie Key gav i 2013 en nærmest definerende koncert på Arena, hvor hun tog Roskilde med storm med sin både sårbare og stormombruste electropop. Siden da er det kun gået frem for sangerinden, der nu er blevet folkeeje. Helt naturligt var hun i år blevet opgraderet til Orange, og der var lagt op til en festlig eftermiddag. Og det store familiepublikum fik en fornøjelig koncert med doseret charme og en enkelt koreograferet dans til netop sangen Dans. Sidstnævnte fik festen til at steppe lidt op, men det store popbrag udeblev udeblev, selv om det blev til ubetinget fællessang i afslutningsnummeret Uden Forsvar.

Med et noget voluminøst og entydigt lydbillede var det undervejs svært at fange de musikalske finesser i Keys popsange, og der var mest ansatser til, at festen gik i gang. Vi var en halv time inde i koncerten, før det antog karakter med Ryg Mod Ryg, men der skulle en entre fra L.O.C til før Keys underspillede desperation tog kegler. I det hele taget mistede hendes kølige nattesange en del af den rugende magi i solskinnet. Og den funky feeling fra albummet Tænker Du Vi Danser hørte man ikke så meget til.

Men Marie Key gik dog uforfærdet til opgaven og stillede sig alene op med en akustik guitar. Det var som altid rørende i hendes faderhyldest Skagen. Modet og hendes insisteren kan man ikke tage fra den lille poptøs. Og den underspillede charme havde masser af plads, hvor Marie Key fortalte sine små sjove historier.

Det var hygsomt og svært genkendeligt, men hendes sange savnede den omsluttende teltdug fra sidste besøg på Roskilde.