Lars H.U.G.: Arena, Roskilde Festival

Lars H.U.G., Arena, Roskilde Festival

Lars H.U.G.: Arena, Roskilde Festival

Anmeldt af Christian Voldborg Andersen | GAFFA

Den 61-årige danske rockpoet og maler Lars H.U.G. leverede fredag aften en fremragende specialkoncert på årets Roskilde Festival. Koncerten var en veloplagt hitparade, der tog udgangspunkt i både Kliché og solokarrierens imponerende højdepunkter.

Sulten og utrættelig
H.U.G. lagde ud med klassikeren "Havets blå" fra Kliché-debutpladen "Supertanker". Bandet var trukket i arbejdstøj, hvilket afspejlede sangtekstens industrielle univers. Herefter fik vi titelnummeret fra H.U.G.s seneste album, "10 sekunders stilhed", der beviste, at han stadig er en af de mægtigste kræfter i dansksproget rock og pop. Ja, H.U.G. virkede nærmest mere sulten og utrættelig end nogensinde før, når han farede rundt på scenen.

Efter H.U.G. havde budt publikum velkommen til koncerten, fik vi åbningsnummeret fra albummet "Blidt over dig", "Natsværmer", hvor orkesterets flerstemmige vokalharmonier slog gnister. Dernæst fik vi kompositionen "Elsk dig selv", hvor H.U.G. ramte den sidste tone med hænderne i vejret. Publikum havde også svært med at få armene ned af begejstring over H.U.G.s velholdte rockvokal og intellektuelt stimulerende sangtekster. Efter fortolkningen af Grethe og Jørgen Ingmanns klassiker "Dansevise" fra coveralbummet "Kopy" sagde H.U.G.: "Det går sgu da meget godt." Den påstand havde han fuldstændig ret i.

Maleriske billedsprog og melodiske ørehængere
Guitarintroen til den smukke kærlighedssang "Når lygterne tændes" var stor kunst i sig selv, mens omkvædets melodiske kvaliteter kunne måle sig med hitmageren Phil Spector. Det kreative cover af John Mogensens populære evergreen "Så længe jeg lever" udløste en vaskeægte folkefest. Flertallet af det aldrende publikum skrålede med i fællesskab. Desuden sang H.U.G. en duet med den danske sangerinde Oh Land på nummeret "En skønne dag", hvor deres meget forskellige vokaler klædte hinanden flot.

Under den akopalyptiske "Den sidste tid" kunne man høre, at Lars kan skrive sange, der minder om selveste David Bowie. H.U.G.s formidable anvendelse af maleriske billedsprog og melodiske ørehængere kulminerede, da han gav sig i kast med "Kysser himlen farvel", der varmede langt inde i sjælen. Den teatralske brug af en indkøbsvogn med farverige lys og røg på scenen forstærkede koncertens ekstravagante feststemning.

Det gamle Kliché-nummer "Militskvinder" gik også rent hjem hos publikum. Her kommanderede H.U.G. publikum til at synge nummerets svimlende omkvæd, mens den legendariske rockmusiker Peter Peter leverede eksplosivt guitarspil i verdensklasse. Det uhøjtidelige medley, hvor H.U.G. sang uddrag fra sange af blandt andre TV-2, Peter A.G. Nielsen, C.V. Jørgensen og Nephew, var måske lidt for gøglet. H.U.G. genvandt formen med klassikeren "Elsker dig for evigt", der var aftenens største musikalske højdepunkt.

Lars H.U.G. leverede en overlegen specialkoncert på Roskilde Festival. Manden var legesyg som altid.