x
Enslaved : Roskilde Festival, Avalon

Enslaved , Roskilde Festival, Avalon

Enslaved : Roskilde Festival, Avalon

Anmeldt af Keld Broksø | GAFFA

I sig selv er det en utilgivelig sag på Roskilde at være en halv time forsinket på Roskilde Festivals forvænte publikum. Hvis skyld det er lader vi ligge, men måske panikken i hvert fald var skyld i det første usammenhængende nummers lydgrød fra Enslaved.

Dette norske ikon fra Bergen i den ekstreme metal-afdeling i en blanding af goth og death metal, og med en snert af den såkaldt progressive rock, har ellers 13 albums bag sig, og var måske kendte af nogle, eftersom de blandt andet i Danmark sidst besøgte Roskilde i 2005.

Men hvad skete der lige i aftes?

Jo, bassisten Grutle Kjellsons growl m.m. vokal var jo god nok i sig selv.

Ditto den diametrale modsætning med en art skønsang og simple melodier fra keyboardspilleren Herbrand Larsen, men de to ting kolliderede i uskøn forening i hvert fald oppe i mit hoved.

Og måske også i en del andres - for noget er galt, når hard core-metal-publikummet flygter fra synth-disko fra Disclosure på Orange Scene – for derefter at forsvinde igen i en lind strøm igen fra Avalon-scenen efterhånden som bandet arbejdede sig gennem repertoiret og efterlod en halvfuld sal med de mest dedikerede.

De første par numre var intet mindre end katastrofale.

Melodien, der blev væk, forsvandt i et vakuum mellem noget goth og black metal, hvor sammenhængskraften, energien – og ja – melodien simpelthen manglede.

Stille og roligt blev lyden bedre, men numrene forsvandt uforløste mellem fingrene på bandet.

Man kan håbe, at det blot var en dårlig dag på kontoret.

Hver for sig virkede de nemlig som solide medarbejdere på projektet såvel teknisk som kompetencemæssigt, men når sammenspillet ikke fungerer optimalt, så var det kun en hård kerne af norske fans, som holdt gang i festen.

Men hvis man er vant til norsk fjernsyn, så er begejstringen da også til at forstå.

Hvis Enslaved skal virke overbevisende, så er deres vigtigste opgave at få energien og melodien tilbage i musikken.

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA