Ukendt Kunstner: Roskilde Festival, Apollo

Ukendt Kunstner, Roskilde Festival, Apollo

Anmeldt af Michael Jose Gonzalez | GAFFA

Hans Phillip og Jens Ole kan kun tage det som en kæmpe cadeau, at mange mennesker gider stå tæt i den nådesløse sommersol for at feste med dem. For der var godt proppet foran Apollo, hvor varmen dog lagde en dæmper på de allervildeste udskejelser blandt publikum, der forståeligt nok måske også var lidt matte i knæene på denne festivalens sidste dag.

Men hvor publikum måske var lidt flade, var der tilsyneladende ikke noget, der kunne stoppe Hans Phillip i front. Han sked simpelthen højt og flot på den dræbende hede og udviste en imponerende energi på scenen, hvor Jens Ole naturligt nok var mere stoisk som musikalsk mastermind.

Højt gear det meste af vejen

Festen åbner i højt gear med "Hun Sagde", og udtrykket er stil- og selvsikkert. Lyden blæser lidt frem og tilbage, men der er fuld fart på drengene, og særligt de numre, hvor de viser sig fra deres mere poppede side gør sig godt i eftermiddagssolen. Men man lades ikke i tvivl om, at de sagtens ville kunne indtage en endnu større scene på et senere spilletidspunkt.

Lord Siva gæster scenen til publikums begejstring, men han mere spæde vokal drukner lidt i samspillet med Hans Phillips energiske ditto. Publikum bliver flere gange bedt om at hoppe i den bagende sol, men energiniveauet på scenen matches aldrig helt. De mere stille numre mister derimod lidt momentum og virker nærmest sløvende, men hvor "Gennem Byen" taber pusten undervejs, samles festen op igen med en effektiv "Langt Væk", der bestemt ikke matcher titlen.

Efter "Fucking Nummer" får vi en lidt løjerlig seance, hvor Hans Phillip springer rundt på scenen til Yeah Yeah Yeahs' "Heads Will Roll" efterfulgt af et "det var da meget sjovt". Og det kan man da kun give ham ret i, selvom meningen med det står hen i det uvisse. S!vas er naturligvis med på "Stein Bagger" – det havde næsten også været mærkeligt andet – og så beslutter drengene sig heldigvis for at droppe traditionen med ekstranumre og bare køre videre: "Vi skal have festen lige nu!" Et fornuftigt valg.

"Neonlys" slutter ballet ved endelig at få folk helt op i gear med hænderne i vejret. Måske er det udsigten til endelig at kunne søge lidt skygge, der giver energien. Ukendt Kunstner har i hvert fald langt hen ad vejen gjort deres for at give lørdag eftermiddag en saltvandsindsprøjtning.