x
The Cabin Project: Copenhagen Jazzfestival, Haveselskabets Have, Frederiksberg

The Cabin Project, Copenhagen Jazzfestival, Haveselskabets Have, Frederiksberg

The Cabin Project: Copenhagen Jazzfestival, Haveselskabets Have, Frederiksberg

Anmeldt af Ivan Rod | GAFFA

Vejret har ikke just været med Haveselskabet under dette års Jazzfestival. Desværre. For alt andet lige er det jo sjovere at være koncertarrangør (og publikum) under åben himmel, hvis solen skinner, end hvis vejret er ustadigt. Fredag eftermiddag opstod der imidlertid – trods mørke udsigter – et moment af solskin i blæsten. Og dét både til glæde for koncertarrangør, publikum og optrædende.

På plakaten denne eftermiddag stod The Cabin Project – en kvartet bestående af Kira Skov, Marie Fisker, Oliver Hoiness og Ned Ferm. Kvartetten så officielt dagens lys sidste år, da den udgav sit selvbetitlede debutalum, The Cabin Project, som blandt andre denne anmelder roste højlydt. Siden har de fire raffineret deres udtryk og udbygget deres materiale. Og dét nød publikum godt af i haven på Frederiksberg.

Som på albummet var materialet i live-situationen gribende smukt: Mørkeblåt, vemodigt og kompromisløst stringent. De fire åbnede med deres raffinerede versionering af Peggy Lees ballade, Johnny Guitar, sang og spillede stort set alle andre numre fra albummet, bl.a. Ewan MacColls First Time Ever I Saw Your Face og tilføjede nyt i form af bl.a. nummeret Celebrate, som rummede spændende perspektiver for fremtiden. (Man må håbe, at Skov og Fisker fortsætter deres samarbejde og skaber mere nyt).

Igen-igen var det slående, hvor godt de to sangerinders stemme supplerede hinanden. Vokalerne gav teksterne kant og karakter og gav hele koncerten en glød af en meget sjælden og gribende karakter. Da lyden samtidig – i det blæsende, udendørs miljø – var rimelig god, fungerede det godt i Haveselskabets Have. Men intimiteten… den var også for The Cabin Project vanskelig at etablere, udendørs. Derfor kunne man ønske, at så følsomt materiale, som denne kvartets, blev præsenteret og forløst i rammer, der matchede følsomheden.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA