Lukas Graham: Grøn Koncert, Kolding

Lukas Graham, Grøn Koncert, Kolding

Lukas Graham: Grøn Koncert, Kolding

Anmeldt af Simon Nielsen | GAFFA

Det kan være svært at finde en fyr med så meget på programmet for tiden. For kun 12 dage siden stod han på Roskilde Festival og lukkede Orange, som gæsteoptrædende hos Suspekt, og dette står bare som et af de glimt, der har været at se på Lukas Grahams liste af succeser. Siden albumdebuten for tre år siden har der virkelig været fart på, og i år står han som et af de helt store navne på musikplakaten for Grøn Koncert.

Det er med god grund, for talentet for at skrive vellydende og samtidig nyskabende RnB-sange er ikke alenestående, da sang- og talegaverne er særdeles omfattende hos den unge sanger. Som da han diskret og nedtonet stod på Grøn Koncerts store scene og stille og roligt bevægede sig ind i "Take The World By Storm". Og i takt med at omkvædet brød ud, var det nærmest som om, at Lukas Graham var at se i alle scenens hjørner på samme tid. Med sig havde han sit fulde band med blandt andre Mark Falgren, også kendt som LoveStick bag tønderne, som i løbet af aftenens sæt skulle bidrage til en del samtale med Lukas Graham karismatiske tilstedeværelse.

Selvom poppen er det umiddelbare hos Lukas Graham, viste han dog, hvordan han samtidigt mestrede at inkorporere soul og endda en lille smule jazz i sin musik, hvilket bidrog med en tiltrængt kant til musikprogrammet for Grøn Koncert. Der blev vekslet mellem det energiske og det sjælede, kun afbrudt af Lukas Grahams karismatiske forsøg på at samtale med publikum – om publikum ville det eller ej.

Men på Grøn Koncert er det nemt at træde ved siden af, da musikken og de respektive optrædener ofte er af stor forskellighed, hvilket Lukas Graham dog tilstrækkeligt tog højde for med nummeret "Criminal Mind", som udviklede sig til et medley med Kesi-nummeret "Søvnløs" og et besøg fra selvsammes skaber.

Gæsterne lod sig ikke begrænse til Kesis besøg, der hurtigt blev afløst af Hedegaard, som dog virkede en anelse begrænset bag sit keyboard. Men når Lukas Graham besidder nogle talegaver af Guds nåde, skal der meget til at få publikum helt i sænk, hvilket fastsætter denne koncert blandt de bedre ved årets Grøn Koncert.