Magtens Korridorer og Østkyst Hustlers: Grøn Koncert, Kolding

Magtens Korridorer og Østkyst Hustlers, Grøn Koncert, Kolding

Magtens Korridorer og Østkyst Hustlers: Grøn Koncert, Kolding

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

Jeg havde ikke forestillet mig, at Magtens Korridorer som Grøn Koncerts eneste egentlige rocknavn ville starte deres sæt med en sang om triste vintereksistenser. Men efter "Nordhavn Station" kom "Pandora" og "Giv Mig En Dag", og mens solen dalede ned bag P3-scenen, gav de originale karrierekanoner os et skud abe-rock fra den dybeste og svedigste storbyskov. Johan Olsen rallede lyrik til publikum, og han var ikke ræd for at stikke i et brøl fra tid til anden, Rasmus Kern var i hopla og aldelels opildnende overfor publikum, mens han travlt håndterede guitarer og maskineri, Niklas Schneidermann legede med sig selv, og guitaren var hans legetøj, mens lumsk mimik blev tvunget ud i et kryptisk smil.

Alle i bandet var fulde af dæmoner, og Magtens Korridorer har sjældent været så punket og stilsikkert som på Grøn Koncert i Kolding. Men pludselig kom Østkyst Hustlers på scenen. Jazzy H, Bossy Bo og Nikolaj Peyk lignede nogle gutter, hvis gennembrud er 20 år gammelt og som amerikanske mandebørn holder fast i 90'ernes kostumer. Gudhjælpemig om ikke der var håb endnu for de tre amagerkanske rim-musketerer, som de selv gjaldende påstod på "Håbløs".

Magtens Korridorer havde misforstået pointen. Det var meningen, at alle bands og artister skulle have gæster med på scenen, hensigten var ikke at der skulle formes en helt ny konstellation af friskpresset mandehørm og nostalgisk hustlerrock. Men ak, mens de andre på Grøn Koncert hovedsagligt ville skiftes, så måtte Magtens Korridorer og Østyst Hustlers altså lege sammen. Vi fik "Penge Ind På Torsdag" over Korridorernes kradsende spil, og vi fik Olsens brunstige parringskald, der gjorde ham til alfa-han i en flok af bukkende hærdede hanner.

Magtens Hustlere fik meget mere ud af hinanden end man turde håbe på. Som sagt, hvor andre parringer virkede påtvunget, var sidste koncert på P3-scenen en ren naturkraft af rock og rap. "Håbløs" lod sig forvandle til "Kom og Mærk", og hustlerne blev 20 år yngre, mens de hoppede på stedet og råbte "så' der håb endnu!".

Ligesom man troede koncerten måtte slutte med de civiliserede toner fra "Milan Allé" vendte abefesten tilbage med ekstranummeret "Han Får For Lidt" i et kækt mash-up med "Hestevise". Som om det ikke var nok, skrålede Johan Olsen herefter linjerne fra 90'er-tegneserien To Dumme Hunde: "det' sødt, men det forkert!" for at sætte gang i "Lorteparforhold". Publikum brølte om kap med Olsen, Kern flænsede instrumenterne, så Bossy ikke kunne modstå luftguitar-instinktet, og Schneidermann slikkede på den storsmilende Bossy og så ud til at smage endorfinerne fra en vellykket koncert.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA