Miguel
Wildheart

Miguel: Wildheart

Album / RCA Records
Udgivelse D. 30.06.2015
Maria Therese Seefeldt Stæhr

Miguel er den type artist, der er lidt svær at blive klog på. Han er dygtig. Hans vokal er blød som smør og rå som var den slidt af tid, røg og whiskey. Produktionerne er varierede og velproducerede. Samtidig er der bare noget uendelig ensformigt over de evindelige tekster om sex og damer. Hvorfor er det, han er så karrig med at vise flere nuancer af alt det, han kan?

Nå, men i stedet for at ærgre sig over det manglende indhold, den lidt for lave barre og den ligefremme servering af indholdet, så må man nok fastslå, at det er præmissen for hans album. Og så bliver det en helt anden snak. Det, som Miguel gør fungerer nemlig – i den optik – rigtig godt. Han er gennemført og troværdig, og det er ikke svært at forstå, hvorfor han kan ramme så mange med sin 2015-version af r'n'b.

Han er en virkelig interessant sanger, der kan lege med nuancerne i stemmen. Produktionerne stikker i lidt forskellige retninger og fungerer på den måde som en god kontrast til tekstuniverset. De mest effektfulde skæringer er dem, hvor det ikke er alt for blødt og sukret. Eksempelvis Gfg eller Simple Things, hvor sidstnævnte også leger med en lidt anden instrumentation end del fleste andre. Det samme gælder Leaves, der skiller sig positivt ud på både den tekstlige og den kunstneriske side.

Jo, Miguel har fat i noget interessant, men han spiller for meget på det sikre. Det er dog slet ikke nødvendigt, for et nummer som Leaves viser, at han sagtens kan gå flere veje med sin musik – uden at han mister hverken troværdighed eller fans. Måske endda tværtimod.