Kool Keith & KutMasta Kurt: Vanguard Music Festival, Fat Cat Stage

Kool Keith & KutMasta Kurt, Vanguard Music Festival, Fat Cat Stage

Anmeldt af Simon Mikdal Andersen | GAFFA

På en overskyet eftermiddag, hvor himlen enten lokkede med pletvise solstråler eller kontinuerligt truede med regn, trak folk ind i teltet, der dækkede Fat Cat-scenen, hvor festivalprogrammets første hiphopindslag gik på. Der var dømt falsk skæg, lilla pailletjakke med tilhørende glimmerhalstørklæde, og et helt særligt musikalsk univers, hvor flere af Kool Keiths aliasser dukkede frem undervejs.

Der blev lagt hårdt ud med hittet "Sex Style", som fra første tone fik publikum med og skulle vise sig at være et af koncertens højdepunkter. Keith, Kurt og backup rapperen Dennis Def havde tydeligvis besluttet sig for at holde en fest under teltdugen, men som koncerten skred frem blev stemningen dog en anelse svær at bibeholde. Når man har et enormt bagkatalog, er det naturligt, at man gerne vil spille mange af sine stærkeste numre. Men denne eftermiddag når publikum aldrig rigtigt at få dem helt ind på livet, da de garvede drenge på scenen under store dele af showet vælger blot at spille 20 til 30 sekunder af et omkvæd for derefter at skifte nummer, spille omkvædet og så lige skifte nummer igen. Det virkede til tider lidt som en omkvædsroulette, der var løbet løbsk.

Den meget engagerede og ivrige Dennis Def kunne godt have fyldt lidt mindre, men det piller stadig ikke ved, at Vanguard-publikummet var vidne til nogle af hiphoppens dygtigste, mest excentriske og mest særegne personligheder. Der er en god grund til, at Kool Keith og alle hans forskellige personligheder er berømt og berygtet som rapfænomen, og sande fans fik indfriet forventningerne om pornocore tekster, historier fra Dr. Octagons operationsstue og lyriske rejser til det ydre rum.

Det var dog en lidt syret oplevelse at se forældre med småbørn på skuldrene stå og skråle med på omkvædet til "Sex Style" ("Sex style! Niggers want it free / Their dogs drink my piss"), der blev genopført som ekstranummer efterfulgt af et remix af "Blue Flowers".